KPN groeit op mobiele markt ten koste van Vodafone en T-Mobile

Telecomaanbieder KPN heeft zijn leidende positie in de Nederlandse mobiele markt afgelopen kwartaal verder verstevigd. 

Het marktaandeel van KPN groeide in het derde kwartaal op jaarbasis met 1,3 procentpunt tot bijna 43 procent van de totale dienstenomzet, zo bleek donderdag uit een rapport van marktonderzoeker Telecompaper.

KPN snoepte onder meer marktaandeel af van T-Mobile en Vodafone. Die twee zagen hun marktaandeel met 1 procentpunt dalen tot respectievelijk 21 en 32 procent. Tele2 als vierde speler op de markt was in het derde kwartaal goed voor een marktaandeel van 4 procent, waarmee het in lijn met KPN goed was voor een iets grotere hap uit de taart.

De omzetten van de vier telecomaanbieders vertoonden in de periode een verbetering van 3,5 procent ten opzichte van het tweede kwartaal, tot 1,2 miljard euro. Op jaarbasis daalden de opbrengsten echter met 4,4 procent. Telecomaanbieders blijven volgens Telecompaper last houden van prijsdruk en stevige concurrentie.

Krimp

Voor heel 2016 wordt een daling van de dienstenomzet voorzien van 3,7 procent ten opzichte van een jaar eerder, tot 4,7 miljard euro. Het onderzoeksbureau verwacht daarnaast dat de markt verder zal krimpen tot een omzet van rond de 4,6 miljard euro in 2020.

Het mobiele dataverkeer blijft waarschijnlijk met dubbele cijfers groeien. Maar aanbieders blijven worstelen met de vertaling van de vraag naar datadiensten naar hogere tarieven en omzetten, concluderen de onderzoekers.

Verder bleek dat de Nederlandse markt eind september 20,2 miljoen simkaarten telde. Dat betekende een stijging van 1,3 procent op jaarbasis. In de komende jaren zal het aantal simkaarten volgens het onderzoeksbureau verder toenemen, tot 20,8 miljoen in 2020.

Lees meer over:
KPN
Tip de redactie