Tabletmarkt blijft gestaag krimpen

De tabletmarkt blijft krimpen. Ook in het twede kwartaal van 2016 werden er minder tablets verkocht dan een jaar eerder.

In totaal noteerde de wereldwijde markt een verkoopdaling van 12,3 procent, meldt onderzoeksbureau IDC dinsdag. Er werden nog 38,7 miljoen exemplaren verkocht.

Ongeveer tweederde van de markt bestaat uit Android-apparaten, terwijl iPads zo'n 26 procent van het totaal beslaan. Tablets of hybride laptops met Windows 10 zijn goed voor de rest van de verkopen.

Apple blijft de leider op de tabletmarkt, met 10 miljoen verkochte exemplaren. Het marktaandeel van het bedrijf groeide zelfs een beetje door de snellere daling van de rest van de markt.

Samsung staat op plek twee met 6 miljoen verkochte tablets, fors minder dan de 8 miljoen van een jaar eerder. Op de derde plaats staat Lenovo, dat zijn verkopen ongeveer stabiel zag blijven op 2,5 miljoen.

Huawei noteerde een groei van maar liefst 71 procent naar 2,2 miljoen exemplaren. Dat heeft echter niet te maken met de nieuwe Windows-tablet Matebook, aldus IDC. Die heeft juist een "moeilijke start" gehad door een relatief hoge prijs, aldus de onderzoekers. Huawei maakt ook Android-tablets.

Lees meer over:
Tip de redactie