Tele2 ziet aantal mobiele klanten fors toenemen door 4G-netwerk

Tele2 heeft in Nederland meer mobiele klanten weten te trekken door de uitrol van zijn eigen 4G-netwerk. De investeringen van Tele2 in het netwerk blijven wel zwaar drukken op de resultaten van het bedrijf. 

Het Nederlandse 4G-netwerk van Tele2 ging begin vorig jaar in de lucht. Inmiddels is het snellere netwerk in grote delen van het land beschikbaar.

Mede hierdoor slaagde Tele2 erin afgelopen kwartaal flink meer klanten aan zich te binden, meldt het bedrijf donderdag bij de presentatie van zijn kwartaalcijfers (pdf). Het bedrijf kreeg er netto 57.000 mobiele klanten bij, bijna twee keer zoveel als een kwartaal eerder.

Dat heeft volgens Tele2 onder meer te maken met de beschikbaarheid van de nieuwe iPhone SE en het aanbod van sim-only-abonnementen. In de eerste helft van 2016 stak Tele2 zo'n 50 miljoen euro in het uitrollen van het 4G-netwerk.

Verlies

In Nederland steeg de omzet van Tele2 licht, van 1,39 miljard naar 1,45 miljard kroon (153 miljoen euro). Daarvan komt ongeveer de helft uit de mobiele tak. Het bedrijf draaide in Nederland een operationeel verlies van 116 miljoen kroon (12,2 miljoen euro).

Tele2 als geheel draaide een verlies van 60 miljoen kroon (ruim 6 miljoen euro). In dezelfde periode vorig jaar werd nog 309 miljoen kroon winst in de boeken geschreven. De omzet steeg met 1 procent tot bijna 6,7 miljard kroon.

Lees meer over:
Tip de redactie