Chinese recordcijfers zorgen voor groei op smartphonemarkt

Een recordkwartaal in China heeft aan het begin van het jaar gezorgd voor wereldwijde groei op de smartphonemarkt.

Dat concludeert marktonderzoeker GfK donderdag in een driemaandelijks rapport.

In januari, februari en maart gingen er in China 109,2 miljoen smartphones over de toonbank, 19 procent meer dan een jaar eerder. Het eerste kwartaal van 2016 was het beste kwartaal voor de Chinese smartphonemarkt sinds GfK eind 2013 begon met het publiceren van cijfers over de markt.

In West-Europa was sprake van een krimp van 6 procent, naar 30 miljoen verkochte exemplaren. GfK schrijft wel dat er in maart een sterke vraag was naar de nieuwe Galaxy S7 en S7 Edge. De Noord-Amerikaanse markt groeide met 4 procent naar ruim 45 miljoen verkochte toestellen.

Verkoopprijs

De gemiddelde smartphone ging aan het begin van het jaar over de toonbank voor zo'n 300 dollar (267 euro), zo blijkt uit de cijfers. Dat is ongeveer gelijk aan de prijzen die in 2015 werden betaald.

Wel verschilt de gemiddelde verkoopprijs flink per regio. In West-Europa betaalt de consument gemiddeld 374 dollar, terwijl dat in opkomende Aziatische landen als India en de Filipijnen slechts 154 dollar is. Mensen in Australië en ontwikkelde Aziatische landen als Singapore en Japan betalen gemiddeld het meest voor hun telefoon: 583 dollar.

In heel 2016 voorspelt GfK een groei van 5 procent voor de wereldwijde smartphonemarkt, naar zo'n 1,4 miljard verkochte toestellen.

Merken

Ook onderzoeksbureau Gartner publiceerde donderdag cijfers over de smartphonemarkt in het eerste kwartaal. Volgens de marktvorser was Samsung de grootste verkoper, met een marktaandeel van 23,2 procent en ruim 81 miljoen verkochte toestellen.

Daarmee zag Samsung zijn marktaandeel licht krimpen. Bij Apple, de op een na grootste fabrikant, was sprake van een grotere krimp. Het marktaandeel van het Amerikaanse bedrijf daalde van 17,9 naar 14,8 procent, met 51,6 miljoen verkochte iPhones.

De rest van de top vijf meestverkopende fabrikanten wordt gevuld door Chinese bedrijven: Huawei, Oppo en Xiaomi. Lenovo viel uit de top vijf en volgens Gartner zelfs uit de top tien.

Lees meer over:
Tip de redactie