T-Mobile trekt meer abonnees maar ziet omzet verder dalen

T-Mobile Nederland heeft in het eerste kwartaal van 2016 zijn omzet en brutowinst verder zien dalen. Wel zag de provider het aantal klanten met een abonnement stijgen.

Dat blijkt uit de eerstekwartaalcijfers van de dochteronderneming van Deutsche Telekom. De omzet van de Nederlandse tak van het bedrijf daalde verder tot 324 miljoen euro, vergeleken met 346 miljoen euro in hetzelfde kwartaal een jaar eerder.

De brutowinst (EBITDA) daalde ook behoorlijk, tot 88 miljoen euro. Een jaar geleden lag de brutowinst nog op 133 miljoen euro. Het bedrijf wijt de slechte financiële cijfers vooral aan hogere marketingkosten, herstructureringskosten en lagere omzet uit mobiele dienstverlening.

Prepaidklanten

T-Mobile zag zijn totale aantal klanten met 10.000 dalen naar een krappe 3,67 miljoen. Het krimpende klantenbestand wordt vooral veroorzaakt door een dalend aantal prepaidklanten, dat in het eerste kwartaal met 35.000 daalde tot 843.000. Het aantal klanten met een abonnement steeg wel met 25.000, tot een kleine 2,83 miljoen.

Begin dit jaar werd er 63 procent meer data gebruikt op het netwerk van T-Mobile dan in het eerste kwartaal van vorig jaar. Het aantal belminuten nam onverwacht ook flink toe met 14 procent naar 180 minuten. Het snellere 4G+ is nu beschikbaar op 80 procent van het netwerk van de provider.

Vast internet

Nu Vodafone en Ziggo verder gaan als één bedrijf is T-Mobile de enige mobiele provider met eigen 4G-netwerk die niet actief is op de consumentenmarkt voor vast internet.

CEO Mark Klein zegt tegenover NU.nl dat het bedrijf de mogelijkheden wel heeft onderzocht, maar weinig toekomst ziet in die markt. "Vast internet is voor ons geen vitale businesscase", zegt Klein. "De innovatie ligt wat ons betreft op het gebied van mobiel internet."

Lees meer over:
Tip de redactie