KPN trekt minder nieuwe mobiele klanten

KPN heeft er het afgelopen kwartaal 36.000 nieuwe mobiele abonnees bijgekregen, een stuk minder dan voorgaande kwartalen. 

Dat blijkt uit de eerstekwartaalcijfers van de Nederlandse telecomprovider. Het bedrag dat KPN per mobiel abonnement per maand verdient is wel gelijk gebleven op 25 euro. 

Het totale aantal mobiele abonnees steeg met 2,8 procent ten opzichte van vorig jaar naar 5,2 miljoen. Die stijging is vooral te danken aan het aantal abonnees met een gecombineerd breedband- en mobiel abonnement. Het aantal mensen met die abonnementsvorm steeg met 63 procent naar 1,29 miljoen klanten.

He aantal abonnees met een 'normaal' mobiel abonnement viel terug naar 2,34 miljoen, een daling van 8,9 procent vergeleken met een jaar eerder. Het aantal prepaidklanten daalde jaar-op-jaar met 7,3 procent naar 1,6 miljoen. 

Het gemiddelde dataverbruik per abonnee stijgt: gemiddeld wordt er 1.057 MB per gebruiker per maand verbruikt. Een kwartaal eerder lag dat nog op 1.017.

Vaste diensten

Het aantal huishoudens dat een vaste dienst van KPN afneemt daalde ook licht met 2,3 procent vergeleken met vorig jaar.

Flinke dalingen in het aantal huishoudens dat los breedband (daling van 12 procent), vaste telefonie (daling van 20 procent) of digitenne (dalign van 21 procent) afnemen werd grotendeels gecompenseerd door het aantal huishoudens met een alles-in-één-pakket (stijging van 13 procent), dat nu wordt afgenomen door 1,67 miljoen huishoudens.

De consumententak zag zijn totale omzet vergeleken met het eerste kwartaal van vorig jaar met 2,8 procent stijgen tot 771 miljoen euro. De mobiele tak was daarbij goed voor 331 miljoen euro, een stijging van 4 procent ten opzichte van vorig jaar.

Lees meer over:
KPN
Tip de redactie