'Veel klachten over diensttelefoon politie'

Veel agenten hebben klachten over hun dienstsmartphone, een Samsung Galaxy S5 met speciale beveiligingssoftware van de politie.

Dat vertellen verschillende politie-agenten donderdag aan het AD. Volgens de politiemensen is de telefoon traag en is de accu snel leeg.

Ronald Pronk van politievakbond ANPV zegt dat agenten door de problemen steeds vaker hun privételefoon gebruiken tijdens hun werk. Dat kan echter betekenen dat vertrouwelijke gegevens, zoals foto's van verdachten, in de cloud terechtkomen. "De politie heeft er dan geen grip meer op."

Een woordvoerder van de politie zegt bekend te zijn met de problemen, maar ook "veel vooruitgang" te boeken. "Dit systeem is in ontwikkeling en dit soort klachten hoort daarbij."

Volgens de woordvoerder moeten agenten "slim omgaan" met hun toestel, bijvoorbeeld door apps niet open te laten staan. Opvragingen in de politie-app MEOS zouden inmiddels in bijna 99 procent van de gevallen slagen, en tussen de 3 en 4 seconden duren.

In de zomer moeten alle agenten in Nederland zijn uitgerust met de speciale dienstsmartphone.

Tip de redactie