Rabobank laat KPN-klanten betalen met Android-smartphone

Mensen die klant zijn bij zowel KPN als de Rabobank kunnen vanaf woensdag betalen met hun smartphone. Daarvoor is wel een speciale simkaart nodig.

De nieuwe betaalmogelijkheid werd in januari al aangekondigd, maar wordt woensdag daadwerkelijk beschikbaar gemaakt.

Klanten kunnen hun bankpas opslaan in de Rabo Wallet-app. Via een nfc-simkaart van KPN kan vervolgens contactloos worden betaald, net als dat normaal met een contactloze bankpas zou gaan. Ook klanten van KPN-dochters Simyo en Telfort kunnen de Rabo Wallet gebruiken.

De speciale simkaart wordt sinds 1 januari standaard geleverd aan nieuwe klanten. Bestaande KPN-klanten kunnen een vervangende simkaart aanvragen. 

De Rabo Wallet is beschikbaar voor alle Rabobank-klanten van zestien jaar en ouder. In de app kunnen ook klantkaarten en kortingsbonnen worden opgeslagen.

Providers

Eerder kon de Rabo Wallet alleen worden gebruikt op een klein aantal Samsung-toestellen, via de nfc-chip in het toestel zelf.

Ook de ING maakt het al mogelijk om met een smartphone te betalen. De app van die bank werkt op alle Android-toestellen die een eigen nfc-chip hebben.

Het is onduidelijk wanneer Rabobank-klanten met simkaarten van andere providers kunnen gaan betalen met hun smartphone.

Mensen met een iPhone kunnen in Nederland nog helemaal niet mobiel betalen, omdat dit door Apple niet mogelijk wordt gemaakt. De nieuwste smartphones van Apple hebben wel een nfc-chip, maar deze kan alleen worden gebruikt door het eigen betaalsysteem Apple Pay, dat in Nederland nog niet beschikbaar is.

Lees meer over:
Tip de redactie