'KPN en T-Mobile bieden beste klantervaring'

Van de Nederlandse mobiele providers bieden T-Mobile en KPN de beste klantervaring. 

Dat concludeert het Finse bedrijf Omnitele op basis van eigen onderzoek (pdf), dat plaatsvond in februari 2016.

Het bedrijf onderzocht onder meer hoe lang het duurt om verbinding te maken bij een telefoongesprek, de kwaliteit van een telefoongesprek, de snelheid van de internetverbinding en de 4G-dekking.

In de uitgevoerde tests komen KPN en T-Mobile als beste uit de bus. "Het verschil tussen KPN en T-Mobile is in het algemeen te klein om een duidelijke winnaar aan te kunnen wijzen", aldus het rapport.

Het verschil met de andere providers is echter niet erg groot. Vodafone loopt iets achter op KPN en T-Mobile, met name als het op gesprekskwaliteit en het opzetten van een telefoonverbinding aankomt. 

Dekkingsgebied

Tele2 staat op de vierde plek en verliest vooral punten op het gebied van dekkingsgebied, vooral buiten de grote steden. Tele2 heeft daar een 4G-dekking van 94 procent, terwijl alle andere providers boven de 99 procent scoren. Tele2 is de nieuwste provider met een eigen 4G-netwerk. 

Vergeleken met andere landen doet Nederland het volgens Omnitele goed. "Nederlandse mobiele klanten kunnen rekenen op een klantervaringsniveau voor mobiele spraak- en datadiensten dat gelijk is aan, zo niet beter is dan internationale industriegemiddelden", aldus de onderzoeker.

In een reactie stelt Vodafone dat de onderlinge verschillen tussen de Nederlandse netwerken erg klein zijn, met name als het gaat om dekking buitenshuis. De provider zegt zich vooral te willen richten op het verbetering van de dekking binnen gebouwen.

Lees meer over:
Tip de redactie