Rechter wijst klachten Consumentenbond over updatebeleid Samsung af

Samsung hoeft de informatievoorziening over software-updates niet te verbeteren. De Amsterdamse rechtbank heeft de bezwaren van de Consumentenbond dinsdag afgewezen. 

De Consumentenbond spande het kort geding aan tegen Samsung omdat het vindt dat het bedrijf meer informatie moet geven over het updatebeleid. Ook zouden smartphones minimaal twee jaar na aankoop nog van updates voorzien moeten worden, aldus de bond.

Volgens de rechter is er echter geen spoedeisend belang. Advocaat Marieke Neervoort zegt "teleurgesteld" te zijn in het vonnis. 

Stagefright

Een belangrijke aanleiding voor de Consumentenbond om het kort geding aan te spannen was Stagefright, een kwetsbaarheid in Android die in 2015 aan het licht kwam. De bug heeft betrekking op de manier waarop Android MMS-berichten verwerkt.

De Consumentenbond heeft volgens de rechter echter niet kunnen aantonen dat er daadwerkelijk mensen slachtoffer zijn geworden als gevolg van de bug.

Samsung heeft bovendien inmiddels een oplossing voor de kwetsbaarheid uitgebracht. Wel zijn er nog een aantal oudere modellen kwetsbaar gebleven.

De rechter vindt dat Samsung prioriteiten moet kunnen stellen bij het uitbrengen van updates, omdat het uitbrengen van updates voor oudere toestellen tot "enorme kosten" zouden kunnen leiden, die "binnen de reikwijdte van dit kort geding niet voldoende zijn te overzien", aldus de rechter.

Lees meer over:
Tip de redactie