Verkoopdoel halen 'geen topprioriteit' voor Xiaomi

De Chinese smartphonefabrikant Xiaomi geeft zijn verkoopdoel dit jaar geen prioriteit. Het lijkt steeds onwaarschijnlijker te worden dat het bedrijf het doel nog gaat halen.

Topman Lei Jun van het bedrijf vertelt aan de Wall Street Journal dat het doel van 80 miljoen verkochte telefoons "niet de hoogste prioriteit voor ons heeft" en dat het bedrijf vooral wil zorgen dat klanten tevreden zijn met hun Xiaomi-telefoon.

Eerder sprak Xiaomi de ambitie uit om 100 miljoen telefoons te verkopen in 2015 waar dat er vorig jaar 61,1 miljoen was. Het doel werd eerder al naar beneden bijgesteld tot 80 miljoen.

In de eerste helft van dit jaar verkocht Xiaomi 34,7 miljoen smartphones, minder dan de helft van het doel. Volgens analisten heeft het bedrijf te maken met langzamere groei in thuismarkt China. Het bedrijf is inmiddels uitgebreid naar enkele andere landen als India en Brazilië, maar dat lijkt geen redding te brengen.

Waardering

Xiaomi is het op één na meest waardevolle techbedrijf zonder beursnotering, achter Uber. Het bedrijf kreeg eind vorig jaar door investeerders een waarde van 46 miljard dollar toegeschreven.

De vijf jaar oude smartphonefabrikant verkoopt Android-toestellen met goede specificaties voor prijzen die vaak meer dan twee keer zo laag liggen dan bij de concurrentie. Dat heeft het bedrijf een snelle groei en een grote schare fans opgeleverd.

In China is de smartphonemarkt in zijn geheel echter gekrompen aan het begin van dit jaar, omdat de markt verzadigd raakt. Steeds minder Chinezen kopen voor het eerst een smartphone.

Lees meer over:
Tip de redactie