'Tabletmarkt krimpt voor vierde kwartaal op rij'

De tabletmarkt is in het derde kwartaal van 2015 voor het vierde kwartaal op rij gekrompen. 

In totaal werden er volgens marktanalist IDC 48,7 miljoen tablets verscheept in het derde kwartaal. Dat is 12,6 procent minder dan in dezelfde periode een jaar eerder, toen er wereldwijd 55,7 miljoen tablets werden verscheept. 

Apple, Samsung en Lenovo blijven de drie grootste merken op de tabletmarkt. Asus en Huawei volgen op plek vier en vijf. 50,8 procent van alle tablets is van een van deze vijf merken. 

Zowel Apple als Samsung zag het aantal verscheepte tablets flink dalen ten opzichte van vorig jaar; Apple met 19,7 procent, Samsung met 17,1 procent.

Asus zag dat aantal nog harder dalen; het bedrijf verscheepte 1,9 miljoen apparaten, een daling van 43,4 procent vergeleken met de 3,4 miljoen verscheepte tablets een jaar eerder. 

Het aantal Lenovo-tablets steeg voorzichtig met 0,9 procent. Huawei, voor het eerst in de top 5, verscheepte maar liefst 147,9 procent meer tablets. 

Verzadigd

Volgens de marktanalist heeft de krimp te maken met verzadigde markten in Noord-Amerika, West-Europa en Azië, waar er inmiddels ruim 100 miljoen actieve tablets per regio worden gebruikt. Ook maken consumenten ruim vier jaar gebruik van één tablet, veel langer dan eerder werd gedacht. 

De marktonderzoeker wijt de afnemende populariteit van de tablet verder aan de nog altijd sterke smartphonemarkt. "Smartphones worden groeier en krachtiger, waardoor de noodzaak voor kleinere tablet onduidelijker wordt", aldus Ryan Reith van IDC. 

De marktonderzoeker ziet wel een toekomst voor hybride apparaten, zoals de Surface Pro van Microsoft. Hoewel deze apparaten nog maar een klein marktaandeel hebben, verwacht IDC dat dat "dramatisch zal stijgen" in de komende achttien maanden.

Lees meer over:
Tip de redactie