'Middenbedrijven voeren overnamegesprekken vaak zonder succes'

Ruim 38 procent van de ondernemers in het middenbedrijf heeft de afgelopen jaren deelgenomen in een overnameproces, zonder dat het uiteindelijk tot een overname kwam.

Opvallend is daarbij de positie van familiebedrijven, zo blijkt uit cijfers van Deloitte naar aanleiding van de Mid Market Monitor. Familiebedrijven spreken vaak over overnames, maar breken die onderhandelingen ook veel vaker af dan andere ondernemingen.

In 41 procent van de gevallen wordt er bij familiebedrijven op korte termijn een einde gemaakt aan onderhandelingen, tegenover 21 procent bij andere ondernemingen.Volgens Deloitte heeft dit verschil te maken met de voorzichtigere houding van familiebedrijven en hun streven naar continuïteit.

Over het algemeen worden risicofactoren door alle respondenten vaak als reden genoemd om de overnamegesprekken te beëindigen. Mogelijk is er een verband tussen die twee factoren, dat het hogere percentage beëindigde overnameprocessen onder familiebedrijven kan verklaren. Een andere belangrijke reden die ondernemingen noemen om overnameprocessen te  beëindigen is de prijs.

De meeste ondervraagde ondernemers voorzien overigens voor de komende twaalf maanden geen nieuwe deelname aan fusie- of overnamegesprekken. Slechts 5 procent voorwacht dit wel voor de komende periode.

Lees meer over:

De werkdag van

De werkdag van
Yves Gijrath van LXRY Media Group: 'Ik vind het lekker om hard te werken.'

DBA

DBA
Dit moeten zzp'ers weten over de vervanger van de VAR.
Tip de redactie