Kledingwinkels doen het slechter dan gemiddelde winkel

Kledingwinkels doen het binnen de detailhandel slechter dan gemiddeld. Het bedrijfsresultaat van deze deelbranche blijft achter bij die van de gemiddelde winkel.

Het bedrijfsresultaat, de opbrengsten minus de kosten, van kledingwinkels daalde in 2014 met 36 procent, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) donderdag.

In 2010 hadden de kledingzaken gezamenlijk nog een bedrijfsresultaat van 540 miljoen euro. In 2013 was dit gezakt naar 147 miljoen euro. Ondernemers met een kledingwinkel zagen hun omzet terugvallen, terwijl hun kosten wel op peil bleven.

In 2014 daalde het bedrijfsresultaat verder naar 93 miljoen euro. Dit kwam vooral doordat de bedrijfskosten waren toegenomen, terwijl de omzet vrijwel gelijk bleef. Ook vorig jaar konden kledingwinkels hun omzet nog niet verhogen.

Detailhandel

Het bedrijfsresultaat van de hele detailhandel steeg in 2014 juist voor het eerst sinds 2011. Het bedrag lag met 4,8 miljard euro bijna 110 miljoen euro hoger dan in 2013.

Die stijging is vooral toe te schrijven aan webwinkels (14,9 procent) en winkels in de foodsector (4,7 procent). De non-foodsector deed het in 2014 juist minder (-1,8 procent).

Het CBS spreekt van "een voorzichtig herstel" voor de detailhandel. In 2015 kon de detailhandel een omzetstijging van 1,4 procent realiseren. Dat is de grootste stijging sinds 2008.

De werkdag van

De werkdag van
Yves Gijrath van LXRY Media Group: 'Ik vind het lekker om hard te werken.'

DBA

DBA
Dit moeten zzp'ers weten over de vervanger van de VAR.
Tip de redactie