Nederlandse bedrijven schroeven innovatie terug

Het innovatievermogen van Nederlandse bedrijven is flink gedaald. Het aantal nieuwe producten en diensten dat ondernemingen hebben geïntroduceerd, is tussen 2013 en 2014 met 6 procent afgenomen.

Dat blijkt dinsdag uit de concurrentie- en innovatiemonitor van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Het huidige innovatieniveau is te vergelijken met dat in 2007 en in 2011.

Ook de hoeveelheid verbeterde producten en diensten nam af, met 4 procent. Deze vorm van innovatie staat daarmee op het laagste peil sinds de start van de monitor in 2006.

Volgens onderzoeker Henk Volberda volgt de huidige daling op een toename van innovatie  tussen 2010 en 2013.

"De aanhoudende economisch uitdagende omstandigheden hebben Nederlandse bedrijven in die periode min of meer gedwongen om te innoveren om zo te kunnen overleven. Ook heeft er een shake out plaatsgevonden van weinig innovatieve bedrijven, waardoor er nu minder concurrentie is", aldus Volberda.

Onzeker

Daarnaast maken recente berichten over de haperende Duitse economie, bijgestelde verwachtingen van het IMF, brandhaarden in het Midden-Oosten en schommelende beurskoersen bedrijven onzekerder, aldus Volberda. Hierdoor investeren ze minder in innovatie.

"Een daling van het aantal product- en dienstinnovaties van Nederlandse bedrijven komt niet ten goede aan hun concurrentiepositie en vormt daarmee een bedreiging voor de ontwikkeling van de Nederlandse economie", concludeert Volberda.

Nederlandse bedrijven investeren overigens na jaren van daling wel weer iets meer in technologische innovatie. In sociale innovatie wordt daarentegen minder geïnvesteerd. Hieronder vallen bijvoorbeeld veranderingen in organisatievormen, dynamisch managen en het optimaal gebruiken van talenten en kennis van werknemers.

Lees meer over:
Tip de redactie