Crisis dwingt ondernemer tot creatief kiezen

De meeste ondernemers zien de crisis als een - al dan niet afgedwongen - impuls om hun bedrijf te innoveren, zo blijkt uit een poll op NUzakelijk tijdens de Week van de Ondernemer. 

Zo'n 42 procent van de 500 bezoekers die stemden op de stelling 'De economische tegenwind maakt mijn bedrijf creatiever' beschouwen de de recessie als een prikkel om te innoveren binnen hun bedrijf. 

Bijna 27 is het daarmee eens, maar vindt wel dat innoveren in crisistijd noodgedwongen gepaard gaat met minder mensen en middelen. Voor ongeveer 30 procent van de ondernemers heeft de crisis geen impact op de creativiteit binnen hun bedrijf.

"In eerste instantie raak je verstard", reageert ondernemer en eigenaar van een mediabedrijf Jeroen Veldkamp, een van de 10.000 bezoekers donderdag van de ondernemersweek in Utrecht. "Maar op een gegeven moment moet je toch in beweging komen en boven het maaiveld uit. Dat vind ik het goede aan de crisis."

Marten Imelman, directeur van een in duurzaamheid gespecialiseerd adviesbedrijf, ziet de crisis vooral terug bij zijn klanten. "Duurzaamheid vergt een dosis creativiteit die maar 20 procent van de ondernemers gegund is, de rest lijkt vooral bezig met zijn hoofd boven water te houden."

Imelman ziet met zijn bedrijf veel mogelijkheden, "want wij zijn juist buiten onze bestaande adviesmarkt getreden. Je moet nieuwe paden bewandelen."

Nieuwe manieren

Ook wat ondernemer Herman Hoving betreft geeft de crisis een creatieve impuls. Volgens de eigenaar van adviesbureau Pantarhyn dwingt de recessie om op zoek te gaan naar nieuwe markten. "De traditionele markt voor trainingen heeft het momenteel heel moeilijk", zegt Hoving. "Dan moet je op zoek naar nieuwe manieren om klanten te vinden."

Paul van der Laan, een 'matchmaker' voor Nederlandse en Colombiaanse bedrijven, ziet door de recessie meer kansen "want wij kunnen met ons bedrijf de aandacht vestigen op de groei in Colombia en Zuid-Amerika. Dat land is booming." 

Beknibbelen

Videomaker Pauline Teunissen merkt dagelijks dat klanten langer nadenken over, en beknibbelen op hun budgetten. "Dan kunnen wij dus minder mooie films maken, en is iedereen uiteindelijk minder teverden. Als bedrijf zijn we daardoor minder creatief en dat kan ten koste gaan van het plezier in het ondernemen." 

Touroperator Piet Vroomans (Venture-Travels) merkt dat hij terughoudend is geworden met het investeren in nieuwe panden voor zijn bedrijf. "En daarbij hebben we in de reisbranche nog te maken met de impact van online boekingen." 

Volgens Vroomans worden de keuzes waar je als ondernemer voor staat, ook op bijvoorbeeld financieringsgebied, steeds uitgebreider. "Er zijn meer mogelijkheden, dat is soms lastig kiezen." 

Een stap naar het buitenland komt daardoor steeds dichterbij, merkt de ondernemer op. "Als het daar makkelijker gaat, wat zou jij dan doen?"

=====================

NUzakelijk doet als mediapartner uitgebreid verslag van de Week van de Ondernemer. In onze special vindt u een overzicht van het opvallendste nieuws, de mooiste quotes en livestreams vanaf het evenement in het Beatrix Theater in Utrecht

Volg het laatste nieuws via de NUzakelijk-app! Download: iPhone | Android

Lees meer over:
Tip de redactie