Vlogger Snapking biedt 'grote excuses' aan

Tim van Teunenbroek, beter bekend als vlogger Snapking, heeft spijt van zijn misleiding. Hij riep zijn 361.000 volgers op te bellen naar een 0900-nummer dat 90 cent per minuut kostte en vervolgens stonden de bellers lang in de wacht.

"Ik bied grote excuses aan aan de ouders van de kinderen", zei Snapking donderdag in RTL Summer Night.

Snapking, die duizenden euro's verdiende aan het telefoonnummer, beweerde enerzijds er niet op uit te zijn geweest geld te verdienen. "Ik heb een deal gesloten met een belbedrijf. Ik heb hen gevraagd hoe ik het beste met mijn fans in contact kon komen en dit zou de beste manier zijn." Een gratis nummer was volgens Snapking niet mogelijk. "Een 0900-nummer kost altijd geld."

Anderzijds gaf de vlogger toe dat het "natuurlijk om geld ging." "Ik heb ook geïnvesteerd in het nummer, zo rond de duizend euro. Natuurlijk draait het om geld, jij zit hier ook om het geld, iedereen doet z'n werk."

Niet nog een keer

Het nummer van Snapking, dat zo'n anderhalve maand te bereiken was, is wegens misleiding uit de lucht gehaald door de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Volgens de ACM, waar veel klachten binnenkwamen, sprak de vlogger met slechts vijf van de zesduizend bellers. Dat is volgens Snapking niet waar. "Ik heb zeker meer dan driehonderd, vierhonderd mensen te woord gestaan. Ik was niet diegene die kon doorschakelen, dat was diegene die het nummer heeft opgezet."

Snapking is "heel erg geschrokken" van de ophef die is ontstaan. "Ik bied daarom mijn grote excuses aan. Het zijn kleine bedragen, maar het telt allemaal bij elkaar op. Daar wil ik mijn grote excuses aan geven, aan diegenen die lang hebben gewacht in de wachtrij."

De vlogger heeft geleerd "dat ik het sowieso niet nog een keer doe, dat echt niet." "En wat ik heb geleerd is dat ik eerst goed moet kijken wat de regels eigenlijk zijn."

Moraal

Snapking moest presentator Beau van Erven Dorens gelijk geven dat zijn actie ook moreel gezien niet kon. "Ik spoorde kleine kinderen aan om te gaan bellen, maar zij hebben niet het benul dat het geld kost."

Lees meer over:

Facebook & Twitter

Facebook & Twitter
Volg het nieuws van NU.nl/Entertainment ook op Facebook en Twitter
Tip de redactie