Meer aandacht voor 'de gewone burger' bij NPO

De NPO wil een vaste tijd reserveren waarbij er aandacht is voor "de gewone burger". Volgens bestuursvoorzitter Shula Rijxman is het tonen van alle lagen van de bevolking "een belangrijke taak van de omroep, zodat de kijker via de tv ook kennis maakt met de ander".

"Bij de Tweede Kamerverkiezingen stemde een op de drie Nederlanders op basis van de informatie die ze kregen via de publieke omroep", aldus netmanager Gijs van Beuzekom in NRC. Hij deed zijn uitspraken dinsdagavond tijdens het omroepdebat De waarheid bestaat niet in Hilversum.

Volgens Van Beuzekom heeft de publieke omroep 340 uur besteed aan de verkiezingen. Daarbij moesten niet alleen politici, maar ook kiezers aan het woord komen. Dat leidde ertoe dat programma’s als EenVandaag, Pauw & Jinek en Het Lagerhuis vaker "gewone burgers" aan het woord lieten. Veel sprekers in het debat vonden die opzet van de NPO "geslaagd".

Toch klinkt er ook kritiek. Volgens Jan Eikelboom van Nieuwsuur  komt het beeld in de media niet overeen met de werkelijkheid. "Dat geldt voor Antillianen, moslims, maar ook voor bijvoorbeeld PVV’ers, die worden weggezet als schreeuwende tokkies."

Donald Trump

In november liet bestuursvoorzitter Shula Rijxman weten dat de NPO meer ging doen om "alle soorten Nederlanders" aan het woord te laten. Die uitspraken deed zij nadat Donald Trump de verkiezingen won in de Verenigde Staten en Brexit: ontwikkelingen die de Nederlandse pers in geen velden of wegen zagen aankomen.

Netmanager Gijs van Beuzekom wil een vaste tijd op NPO 2 reserveren voor binnenlandse reportages over Nederlanders en wat hen bezighoudt.

Lees meer over:
NPO
Tip de redactie