'Koefnoen mede door sociale media steeds lastiger te maken'

Paul Groot en Owen Schumacher merkten dat het maken van het satireprogramma Koefnoen de laatste jaren steeds lastiger werd. "Met name door sociale media is een onderwerp heel gauw ingehaald en uitgekauwd."

"Grappen die je op dinsdag verzint, zijn vrijdag alweer oud. Dat is moeilijk, je moet echt rap zijn", aldus Schumacher in gesprek met Trouw.

Groot en Schumacher merkten dat kijkers na een aflevering in 2012, waarin ze het interview van Twan Huys met Willem Holleeder een dag later persifleerden, gingen verwachten dat ze altijd zo snel op de actualiteiten konden inspelen.

"Waarom doen ze dat dan niet elke week? Terwijl nieuwssatire met het verstrijken der jaren steeds lastiger is geworden."

De acteurs en televisiemakers werken momenteel aan het laatste seizoen van het programma. Koefnoen stopt na vijftien seizoenen door tegenvallende kijkcijfers. Schumacher: "Nog een afscheidsronde van zes afleveringen en dan is het over. Jammer, het voelt een beetje als het einde van een tijdperk."

Lol

"Zelf hadden we eigenlijk nog best lol in het programma. Na afloop van ieder seizoen keken we elkaar aan: willen we nog door? De eerste maand na de laatste aflevering twijfelden we meestal, dan lagen we nog op apengapen. Koefnoen is een loodzwaar programma om te maken. Toch kwam het plezier altijd weer terug", aldus Schumacher.

De twee sluiten een toekomstige samenwerking niet uit, zegt Groot tegen de krant.

"Ja, we vullen elkaar aan, en hebben hetzelfde arbeidsethos. We werken al met elkaar sinds het tv-programma Dit was het nieuws, om vervolgens via Kopspijkers te belanden bij ons eigen Koefnoen. En ik sluit niet uit dat we samen dingen blijven maken."

Facebook & Twitter

Facebook & Twitter
Volg het nieuws van NU.nl/Entertainment ook op Facebook en Twitter
Tip de redactie