3FM wil bewijzen dat dalende luistercijfers tijdelijk zijn

3FM heeft veel luisteraars verloren, maar de zender wil bewijzen dat de zender het belangrijkste podium is voor muziek en nieuw talent.

Dat zegt Jurre Bosman, directeur NPO Radio tegen het AD. "Voor het team van 3FM is dit een zware tijd, maar tegelijkertijd maakt dat ook een enorme drive en ambitie los bij de makers."

Bosman legt uit dat de zender er eind vorig jaar bewust voor gekozen heeft een compleet nieuw NPO 3FM neer te zetten. "Met een nieuw geluid, een grotendeels vernieuwde programmering en gericht op een jonge doelgroep hoort het erbij dat een deel van de luisteraars zich even niet meer thuis voelt bij de zender."

"Luisteraars die twintig jaar geleden bij 3FM instapten, zitten nu bij Radio 2. Radio 5 is nu de Radio 2 van twintig jaar geleden. Het geeft ons de ruimte om 3FM weer die jongerenzender te laten zijn", aldus Bosman.

Signaal

Met de verhuizing van Gerard Ekdom en Rob Stenders naar NPO Radio 2 probeerde 3FM een signaal naar de luisteraars te sturen. "Radio 2 is niet meer die zender van je ouders, maar is bedoeld voor wie nu zelf een moeder of vader is."

"De grote groep die we bedienden met 3FM moesten we op tijd naar Radio 2 zien te krijgen, omdat we deze luisteraars bij de publieke radio wilden houden. Daarom leiden we nu verlies bij 3FM, omdat zij verhuisden terwijl het nog goed ging met 3FM."

Volgens Bosman komt het vanzelf weer goed met de zender. "Als je nu binnenloopt bij 3FM tref je niemand met een gebogen hoofd. Er is veel energie. Succes kan soms ook een harnas zijn. De mentaliteit is nu: Hoe kan het beter? Elke dag weer."

Lees meer over:
3FM

Facebook & Twitter

Facebook & Twitter
Volg het nieuws van NU.nl/Entertainment ook op Facebook en Twitter
Tip de redactie