'Omroepen niet blij met online plannen van NPO'

De omroepen zijn niet tevreden met de online plannen van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO), stelt NRC Handelsblad na een rondgang langs omroepdirecteuren, programmamakers en woordvoerders.

"Het is telkens weer touwtrekken als we iets meer op YouTube willen doen dan reclame maken voor onze programma's", zegt VPRO-directeur Lennart van der Meulen tegen de krant

De omroepen zijn van mening dat een verbod op het plaatsen van langere fragmenten op sociale media en YouTube een averechts effect heeft op het bereiken van jongeren.

Waar de omroepen een hele aflevering op YouTube willen plaatsen, houdt de NPO voet bij stuk met fragmenten van maximaal vijf minuten.

On-demand

Ook het plan van NPO om een on-demand-kanaal op te richten wordt in Hilversum nog niet serieus genomen. "Zolang we geen fatsoenlijke videoplayer krijgen, hoeft het van mij niet", vertelt Powned-baas Dominique Weesie. De omroepbaas wijst naar NPO Gemist, die video's in een lage resolutie streamt.

"We krijgen er mailtjes over van kijkers", zegt Lara Ankersmit van de NOS. "Ik denk dat het publiek zich er nu zo aan ergert omdat YouTube en Netflix helemaal zijn ingeburgerd. Ze verwachten dezelfde kwaliteit." De NPO vindt het doorgeven van hogere kwaliteit streams te duur.

NPO-bestuurder Frans Klein weigert in de NRC te reageren, omdat hij niet wil vooruit lopen op de lopende besprekingen met de omroepen.

Lees meer over:
NPO

Facebook & Twitter

Facebook & Twitter
Volg het nieuws van NU.nl/Entertainment ook op Facebook en Twitter
Tip de redactie