'Te weinig kijkers voor NPO-programma's'

De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) heeft vorig jaar te weinig kijkers en luisteraars getrokken. De publieke omroep zou wekelijks 85 procent van de Nederlanders moeten bereiken, maar dat lukt niet.

Vooral minder jongeren wisten de publieke zenders te vinden, zo concludeert het Commissariaat voor de Media.

Waar het Commissariaat in 2014 nog gematigd tevreden was met het vergroten van het bereik van radioprogramma's bij jongeren, is daar in 2015 geen sprake meer van. 

Uit het rapport van het Commissariaat valt verder op te maken dat de NPO zich in 2015 duidelijk heeft onderscheiden van de commerciële zenders en dat er sprake was van een evenwichtig aanbod. 

Het aantal jongeren in de leeftijd 20-34 dat afstemde op NPO 3 was vorig jaar 40 procent tegen ruim 50 procent het jaar ervoor. Ook bij de radio was sprake van een daling, in de categorie 15-24 jaar luisterde in 2014 nog 34 procent tegen 28 procent vorig jaar.

De NPO heeft zich in 2015 wel duidelijk onderscheiden van de commerciële zenders en er was sprake van een evenwichtig aanbod, blijkt verder uit de toetsing van de prestatieovereenkomst 2010-2015. 

Reactie NPO

Een woordvoerster van de NPO, Anouk Evers, laat in een reactie aan NU.nl weten dat het rapport van het Commissariaat voor de Media overwegend positief is.

De daling in het bereik verklaart Evers door de te wijzen op ontwikkelingen van de markt. Zo zouden met name jongeren minder televisie kijken.

Doordat ze steeds meer alternatieven hebben, zou het daarnaast moeilijker zijn hen te bereiken. Bovendien hebben ook commerciële zenders aan bereik ingeboet, zegt Evers.

Ook wordt het uitgestelde kijken en het kijken via mobiele apparaten volgens Evers nog onvoldoende meegenomen in de huidige meetwijze.

Facebook & Twitter

Facebook & Twitter
Volg het nieuws van NU.nl/Entertainment ook op Facebook en Twitter
Tip de redactie