'Ster loopt 16 miljoen euro mis door EK zonder Oranje'

De Nederlandse Publieke Omroep loopt dit jaar 16 miljoen euro mis aan reclame-inkomsten doordat het Nederlands elftal niet mee doet aan het EK voetbal.

Dat meldt het reclameblad Adformatie op basis van berekeningen van twee bedrijven die zich bezig houden met mediastatistieken.

Zij hebben analyses gemaakt hoeveel kijkers wedstrijden mét Oranje zouden hebben getrokken en wat dat aan reclame-inkomsten had opgeleverd. Ook is in de berekening meegenomen dat in de weken voorafgaand aan een EK doorgaans ook meer geld aan reclame op de Nederlandse zenders wordt besteed.

Het niet meedoen van het Nederlands elftal aan het EK voetbal betekent ook een flinke aderlating voor het marktaandeel van de NPO de komende weken.

Mét Oranje in een groot toernooi als dit heeft de NPO doorgaans een marktaandeel van 46 procent. Nu zal naar verwachting maar een derde van de kijkers kiezen voor het EK.

Lees meer over:

Facebook & Twitter

Facebook & Twitter
Volg het nieuws van NU.nl/Entertainment ook op Facebook en Twitter
Tip de redactie