NTR-directeuren noemen kleurverandering Zwarte Piet vanzelfsprekend

Het is "evident en vanzelfsprekend" dat Zwarte Piet in het Sinterklaasjournaal van kleur verandert, schrijven Paul Römer, algemeen directeur van de NTR en Carel Kuyl, mediadirecteur van de NTR, maandag in NRC.

De directeuren reageren op een brief van 120 prominente Nederlanders van afgelopen vrijdag, waarin zij de omroep vroegen om verantwoordelijkheid te nemen en Zwarte Piet definitief uit te zwaaien.

Römer en Kuyl zeggen dat dit proces echter al tien jaar geleden begonnen is, en dat het alleen nog maar gaat "over de manier waarop en vooral de snelheid van die verandering".

Het tweetal noemt daarbij een voorbeeld uit 2006. "In 2006 deden de makers van het Sinterklaasjournaal iets wat niet eerder was gedaan. De stoomboot voer dwars door een regenboog waardoor de Pieten van kleur verschoten. Dat jaar liepen voor het eerst ook blauwe, rode, gele en oranje Pieten rond. De NTR kreeg een golf van kritiek over zich heen en er werden zelfs Kamervragen gesteld."

Ook in 2014 zou de NTR al een verandering hebben doorgevoerd. "Ze introduceerden een grote variëteit aan Pieten: blanke Pieten, Roetveegpieten, Clownspieten en ook Zwarte Pieten. Een witte en zwarte Sinterklaas reden in het laatste shot van de serie naast elkaar het beeld uit."

Daarna bleven de veranderingen in het programma doorgaan. "Een jaar later werd die verhaallijn doorgezet. Dankzij een magische steen hoefden de Pieten niet langer door de schoorsteen. Er kwamen opnieuw meer Witte Pieten bij."

Open deur

Daarom noemen de directeuren de oproep in de brief van de prominente Nederlanders een "open deur." 

In de brief wijzen de honderd programmamakers, acteurs, sportmensen en andere bekende Nederlanders er op dat de NTR de omroep is "die speciaal in het leven geroepen is om zogenaamde kwetsbare doelgroepen en genres te bedienen".

Belangrijke rol

Het Sinterklaasjournaal van de NTR speelt volgens hen in het pietendebat een belangrijke rol, omdat dit programma de enige echte Sinterklaas brengt in de huiskamers van Nederland.

Tot de ondertekenaars behoren onder anderen Candy Dulfer, Patrick Kluivert, Monic Hendrickx, Humberto Tan en Paul de Leeuw. De brief is eveneens ondertekend door cabaretier Erik van Muiswinkel, die deze week opstapte als hoofdpiet.

Lees meer over:

Facebook & Twitter

Facebook & Twitter
Volg het nieuws van NU.nl/Entertainment ook op Facebook en Twitter
Tip de redactie