Journalist bij The Guardian beschuldigd van verzinnen bronnen

Freelancejournalist Joseph Mayton wordt door The Guardian beschuldigd van het verzinnen van bronnen. De Britse krant heeft dertien artikelen van Maytons hand offline gehaald.

In een verklaring op de website biedt de krant excuses aan. Mayton ontkent alle aantijgingen.

In februari bleek dat opgevoerde bronnen in een verhaal van de freelancer nooit met de journalist gesproken hadden. The Guardian begon daarop een onderzoek en liet alle feiten in zijn artikelen checken. Tientallen bronnen werden niet gevonden, onder meer omdat ze zogenaamd anoniem waren.

Mayton begon vanaf 2009 met schrijven voor The Guardian. Zijn sporadische bijdragen betroffen voornamelijk opiniestukken, later legde hij zich toe op het schrijven van nieuwsberichten. De journalist kreeg een maand de tijd om zijn onschuld te bewijzen, maar kwam niet met hard bewijs.

Ontkenning

Mayton, die gestationeerd zat in San Francisco, noemt de beschuldigingen in een verklaring "incorrect". "Ik heb bewijzen aangeleverd die laten zien dat veel bronnen daadwerkelijk met mij gesproken hebben, maar die dit zich niet herinneren of hierover liegen. Toegegeven, veel van deze bronnen heb ik maanden of jaren geleden gesproken."

Lees meer over:

Facebook & Twitter

Facebook & Twitter
Volg het nieuws van NU.nl/Entertainment ook op Facebook en Twitter
Tip de redactie