Dagblad Metro weigert weer column Luuk Koelman

Dagblad Metro heeft een column over het Oekraïne-referendum van vaste columnist Luuk Koelman geweigerd, meldt hij donderdag op Twitter.

In de column spreekt hij over uitspraken over het Oekraïne-referendum van GeenStijl-journalist Jan Roos. Koelman heeft de tekst wel op de website Hoemannendenken gezet.

"Dit referendum gaat niet over Oekraïne. Het gaat zelfs niet over Europa of de EU. Het is simpelweg één grote PR-stunt om de marktwaarde van GeenStijl op te krikken. Red de democratie? Nee, red GeenStijl. En het is ze gelukt. TMG heeft het weblog weer in de armen gesloten", aldus Koelman. 

Metro is onderdeel van Telegraaf Media Groep (TMG). De hoofdredacteur van Dagblad Metro Robert van Brandwijk zegt nooit te schrijven over het beleid of de financiële situatie van TMG, dus wil hij ook niet dat Koelman dat doet.

Aanpassen

"We hebben de column niet geweigerd, we hebben gevraagd om hem aan te passen en dat heeft hij niet gedaan", aldus Van Brandwijk tegen NU.nl. "Wat hij vindt van het Oekraïne-referendum, mag hij vinden, maar wij doen gewoon geen uitspraken over TMG."

Koelman zegt tegen NRC dat hij sinds een tijd onder het vergrootglas van de hoofdredactie ligt. "Het leuke van columnist zijn is dat je een hofnar bent. Je mag de koning beledigen. Maar blijkbaar niet binnen TMG." Volgens de columnist past dat dus niet in het straatje van het bedrijf. "Maar wat dan wel? Ik weet het niet meer. Dit is het ergste wat een columnist kan overkomen."

De 51-jarige schrijver weet niet of hij na de zomer, als zijn contract afgelopen is, weer terugkeert als columnist bij de krant. 

Weigeren

Metro heeft al vaker columns van Koelman geweigerd. In 2013 werd een column geweigerd waarin hij zogenaamd woorden in de mond van Beatrix zou leggen over haar zoon Friso die in coma lag. Ook werd een column over de twee broertjes Ruben en Julian in hetzelfde jaar geweigerd.

Koelman raakte in 2012 in opspraak door een column in de krant. Daarin schreef hij uit naam van journalist Mariska de Haas een zogenaamde open brief aan de ouders van Tim Ribberink, die een einde aan zijn leven maakte omdat hij werd gepest.

Metro plaatste die column wel, maar verwijderde het stuk na een storm van kritiek van de website. Een dag later bood de krant excuses aan.

Lees meer over:

Facebook & Twitter

Facebook & Twitter
Volg het nieuws van NU.nl/Entertainment ook op Facebook en Twitter
Tip de redactie