'3FM moet vertrouwen van het publiek weer winnen'

Radiozender 3FM behaalde in de maanden januari en februari van dit jaar het laagste marktaandeel in tien jaar. Maar volgens Jan Westerhof, directeur NPO Radio, is de zender geen zinkend schip. "Verre van", zegt hij tegen NU.nl.

"Het is een ijzersterk jongerenmerk, alleen zitten we in een andere levensfase dan een paar jaar geleden. Er zijn een paar hele populaire dj’s vertrokken (Coen Swijnenberg en Sander Lantinga stapten in februari over naar Radio 538, red.). We hebben eigen talent op belangrijke plekken in de programmering gezet. Dat is een ingrijpende verandering, dan kun je verwachten dat het publiek daar ook op reageert."

Het is voor jullie ook geen probleem om dat als belangrijkste reden voor de daling aan te wijzen?

"Nee. Als je aan het veranderen bent weet je nooit of je het goed doet. Het is duidelijk dat we, na een buitengewoon succesvolle periode, in een fase zitten waarin we 3FM moeten herpositioneren. Elke zender heeft een levenscyclus. Op sommige momenten moet je wat veranderen en dat maken we nu ook mee. Ik voorzie dat we wel meer luisteraars krijgen de komende tijd. Maar radio is slow business, het gaat niet van de een op andere dag. Je moet het vertrouwen van het publiek weer winnen, je moet gevonden worden."

Kun je de consequenties van het vertrek van een duo als Coen en Sander van tevoren goed genoeg inschatten?

"Het is geen harde wetenschap. Op het moment dat ze naar de concurrentie gaan en op precies hetzelfde tijdstip te horen zijn, weet je wel wat er gaat veranderen. Hoe groot dat verschil exact zal zijn weet je niet. Het vertrek van Gerard Ekdom (maakte in maart 2015 overstap bekend, red.) heeft ook gevolgen gehad. Die doet het heel goed op Radio 2 en trekt daar nieuw publiek vanaf een hele boel plekken. Ook van 3FM, maar vinden we het niet erg als luisteraars binnen van en naar publieke zenders verschuiven."

Hoe houdbaar is Giel Beelen bij 3FM? Zijn jullie in staat om zijn vertrek te compenseren, mocht hij die wens uiten?

"Ik praat niet via de media over de positie van individuele dj’s.

Het zou wel een aderlating zijn als hij ook zou vertrekken, toch?

"Maar hij gaat niet weg."

Dacht u dat hij het vertrek van Coen en Sander sterker zou opvangen?

"Zo werkt het niet. Die ochtendshow is cruciaal, maar daar kun je niet mee compenseren wat je later op de dag gaat verliezen. Zo kijken we er ook helemaal niet naar. Het begint bij ons bij de inhoud. Wat voor zender willen we zijn? We praten nu alweer over cijfers. Wij hebben de ambitie om het belangrijkste podium te zijn voor jonge bands en ander talent."

Maar wat zeggen die dalende bereikcijfers over die doelstelling?

"Dat ik niet tevreden ben."

Misschien zitten luisteraars helemaal niet te wachten op jonge bands. Misschien willen ze gewoon vermaakt worden?

"Maar dan kom je bij de vraag: waarom bestaat de publieke omroep? Bij radio draait het om journalistiek en muziek. De NPO heeft de ambitie zich te verbinden met het Nederlandse muziekleven. 3FM vervult daarin de rol van jonge, innovatieve zender. Dan heb je bereik nodig."

Hoe meet je innovatie?

"Je kunt aan onze playlist zien hoeveel nieuwe liedjes we draaien. Daar hebben we ook een verdeelsleutel voor. We hebben met elkaar bedacht dat we minimaal een bepaald aantal nieuwe plaatjes draaien. Je kunt meten dat wij heel veel nieuwe muziek laten horen."

Wat nou als de volgende meetperiode januari-februari 2017 weer een daling laat zien, wat voor gesprekken zullen er dan gevoerd worden? Hoe belangrijk zijn die luisteraantallen eigenlijk voor jullie?

"Dat probeer ik duidelijk te maken, dat heeft met impact te maken. Het aantal luisteraars is zeker belangrijk voor ons. Daar kijken we echt wel goed naar en we kijken hoe zich dat verhoudt tot de programmering. Die cijfers nemen we serieus. Maar ik hecht eraan, voordat het een plat verhaal over luistercijfers wordt, dat het te maken heeft met een inhoudelijke ambitie. Als die niet goed is, dan hebben we een probleem. Maar als we de impact niet meer hebben, hebben we ook een probleem."

Je maakt het jezelf moeilijker dan een commerciële zender.

"Dat denk ik ook. Wij koersen niet op de meest populaire dj die je ergens wegkoopt en neerzet, zo simpel is het niet."

Als u een zak geld zou hebben, welke dj zou u dan voor 3FM weghalen?

(lacht) "Goeie vraag, maar onze ambitie is zoveel mogelijk eigen mensen op te leiden, daar doen we ook extra inspanningen voor. We hebben daar de NPO Campus voor opgericht, dit jaar. We hadden al een dj-opleiding. Maar we doen meer, we gaan nieuwe dj’s en presentatoren nog beter coachen. Omdat we eraan hechten eigen mensen op te leiden."

Lees meer over:
3FM

Facebook & Twitter

Facebook & Twitter
Volg het nieuws van NU.nl/Entertainment ook op Facebook en Twitter
Tip de redactie