'Misbruik Jimmy Savile werd niet aangekaart vanwege angstcultuur BBC'

Personeel van de Britse omroep BBC was op de hoogte van klachten over kindermisbruik door dj Jimmy Savile, maar vanwege de angstcultuur binnen de omroep werd het bestuur niet ingelicht. 

Uit een onafhankelijk onderzoek dat in 2012 werd ingesteld door de BBC blijkt dat binnen de omroep een cultuur van "eerbied voor beroemdheden" bestond. Daardoor werden misstanden niet aangekaart. 

Het onderzoek richtte zich op de bedrijfscultuur bij de BBC in de tijd dat Savile werkzaam was voor de omroep, tussen 1959 en 2006. Meer  dan zevenhonderd mensen werden gehoord. 

Savile werkte meer dan veertig jaar voor de BBC als dj en als presentator van onder meer muziekprogramma Top of the Pops en het kinderprogramma Jimmy'll Fix it. In 2011 overleed hij, pas daarna kwamen de berichten over zijn misbruik naar buiten.

Savile misbruikte honderden kinderen en volwassenen in kleedkamers, ziekenhuizen, scholen, bij kinderen thuis en in zijn caravan. Uit het onderzoek dat donderdag is gepubliceerd blijkt dat het jongste slachtoffer van Savile acht jaar oud was.

Video: 'Misbruik Savile niet gemeld vanwege angstcultuur BBC'

Excuses

BBC-Directeur Lord Hall heeft zijn excuses aangeboden aan de slachtoffers. "Een serieverkrachter en een roofzuchtige verkrachter heeft zich in het zicht van het bedrijf tientallen jaren verstopt". 

Hall: "De BBC heeft gefaald terwijl zij jullie had moeten beschermen. Sorry - we hebben jullie in de steek gelaten en dat weten we."

BBC-dj Tony Blackburn is donderdag naar eigen zeggen ontslagen vanwege belastende informatie die tijdens het onderzoek naar boven zou zijn gekomen. In het rapport zou de naam van Blackburn genoemd worden in beschuldigingen van betrokkenheid bij het "verleiden" van een 15-jarig meisje.

Lees meer over:

Facebook & Twitter

Facebook & Twitter
Volg het nieuws van NU.nl/Entertainment ook op Facebook en Twitter