Directeur NOS pleit voor samenwerking met commerciële partijen

NOS-directeur Jan de Jong wil dat de NOS en commerciële partijen intensief gaan samenwerken. De Jong sprak dinsdag op de Big Improvement Day 2016 over de rol van de publieke omroep en de verhouding tussen de politiek en media. 

"Concurrentie zorgt voor betere en scherpere journalistiek", aldus De Jong. "Publieke en commerciële journalistiek versterken elkaar. Hoe kunnen we dat proces faciliteren? Door samenwerking. Intensief en onconventioneel. Make peace not war."

De Tweede Kamer moet de NOS volgens De Jong steunen in de poging samen te werken met commerciële partijen. "Politiek, haal de drempels daarvoor weg. Verruim de wettelijke mogelijkheden voor samenwerking. De NOS wil commerciële marktpartijen helpen. Concurreren doen we wel op inhoud, primeurs, diversiteit en pluriformiteit."

De Jong riep de politiek dinsdag op geld uit te trekken voor het stimuleren van samenwerking tussen media. "Politiek, omarm de media. En heb er een fatsoenlijk bedrag voor over. Een klein stukje snelweg kost al meer. Zie waar een klein land mondiale faam mee verwerft. We veroveren de wereld met prachtige creatieve producties voor weinig geld. Nut dat beter uit. Wees daar trots op."

Wie is de Mol

Uitgesproken kritisch was de NOS-directeur over het debat tussen politici over de vraag of programma's als Ranking The Stars of Wie is de Mol thuishoren bij de publieke omroep. "Stop alsjeblieft met het ventileren van persoonlijke opvattingen en gratuite meninkjes", aldus De Jong. "Het moet naar een hoger niveau en naar een andere politieke arena. De media dragen serieus bij aan de kennisindustrie en de innovatie. Zij agenderen de echt grote problemen."

Lees meer over:
NOS

Facebook & Twitter

Facebook & Twitter
Volg het nieuws van NU.nl/Entertainment ook op Facebook en Twitter
Tip de redactie