Netflix-topman noemt resultaten kijkcijferonderzoek NBC niet representatief

De kijkcijfers van Netflix die mediabedrijf NBC Universal vorige week bekend maakte, zijn niet representatief. Dat zegt Netflix-topman Ted Sarandos tijdens een persconferentie.

NBC meette het kijkcijfergedrag onder ongeveer 15.000 representatieve Amerikaanse televisiekijkers in de VS met speciale software in mobiele telefoons.

Uit die meting bleek dat de populairste serie tussen september en december van vorig jaar Jessica Jones was. Een gemiddelde aflevering van de detectiveserie werd in de VS bekeken door 4,8 miljoen kijkers van tussen de 18 en 49 jaar oud. Op de tweede plaats stond Master of None met ongeveer 3,9 miljoen kijkers per aflevering.

Irrelevant

Dit zou niet kloppen, volgens Sarandos. "De onderzoeksmethode laat niets zien van de realiteit die wij bijhouden", aldus Sarandos. Het bijhouden van kijkcijfers zou niet relevant zijn bij een medium waarbij inschrijvingen nodig zijn.

Netflix heeft ongeveer 70 miljoen leden over de hele wereld.

Lees meer over:

Facebook & Twitter

Facebook & Twitter
Volg het nieuws van NU.nl/Entertainment ook op Facebook en Twitter
Tip de redactie