'Sportverslaggevers schreven artikelen onder valse naam'

Verschillende Nederlandse media hebben jarenlang sportartikelen van fictieve auteurs gepubliceerd. De verslaggevers zouden pseudoniem gebruiken om extra bijverdiensten verborgen te houden.

Sommige hoofdredacteuren zouden hebben meegewerkt aan zulke constructies, schrijft de Volkskrant.

Andere media publiceerden zonder medeweten van de hoofdredactie artikelen van fictieve verslaggevers. Dat was het geval bij onder meer dagblad Spits en de bladen Veronica Magazine, 90 Minutes en 1900 Magazine. De hoofdredacties zijn op de hoogte gebracht.

De artikelen zijn tussen 2009 en 2014 gepubliceerd en afkomstig van het Haagse sportpersbureau Hakkie-Tikkie Media. In december werd bekend dat het bedrijf betrokken was bij een sportjounalistieke fraudezaak in Denemarken. Een Deense verslaggever zei dat hij minstens vijf valse namen heeft opgevoerd in artikelen.

Verhullen

De Volkskrant heeft onderzocht dat het om zeker vijftien stukken in Nederlandse media gaat, mogelijk gaat het om tientallen artikelen. Vermoedelijk gebruikten de verslaggevers een valse naam om de bijverdiensten te verhullen voor hun werkgever, die niet wil dat de journalist ook voor een ander medium schrijft.

Martin van Zaanen, oprichter van het Hakkie-Tikkie Media, vindt dat hij slordig heeft gewerkt. Hij kocht de verhalen via tussenpersonen.

Het is moeilijk om na te gaan of de inhoud van de artikelen wel klopt. In het buitenland is het bedrijf twee keer in opspraak geraakt na publicaties van interviews die volgens de geïnterviewden nooit hebben plaatsgevonden.

Lees meer over:

Facebook & Twitter

Facebook & Twitter
Volg het nieuws van NU.nl/Entertainment ook op Facebook en Twitter
Tip de redactie