Stichting Kijkonderzoek gaat ook kijkcijfers online programma's leveren

Stichting Kijkonderzoek gaat vanaf 1 januari ook de kijkcijfers voor online bekeken programma's leveren.

De stichting begint met de online kijkcijfers van NPO, RTL Nederland en SBS Broadcasting.

In de eerste helft van 2016 worden ook de bereikcijfers voor online videoreclames geleverd. 

"Het is een geweldige operatie geweest om de kijkcijfers van online bekeken programma’s per 1 januari 2016 beschikbaar te hebben", aldus Bas de Vos, directeur SKO. "De publicatie van de online kijkcijfers vormt de eerste fase van een groter geheel: het SKO Videodata-Integratie Model (SKO-VIM)."

SKO-VIM gaat in de loop van 2016 zorgen voor het nieuwe cijfer VideoTotaal. Hierdoor kan het totaalbereik van programma's en videocommercials worden gerapporteerd. "Ook is het dan mogelijk om te zien wat online kijkgedrag en het kijkgedrag op een TV-toestel toevoegt aan bereik."

Eerste cijfers

Uit de eerste cijfers blijkt dat 21,5 procent van de Nederlanders van 6 jaar of ouder in oktober 2015 werd bereikt door de online programma's die SKO volgt. Gemiddeld werd er in die maand 86,3 minuten gekeken naar televisieprogramma's via internet.

Lees meer over:

Facebook & Twitter

Facebook & Twitter
Volg het nieuws van NU.nl/Entertainment ook op Facebook en Twitter
Tip de redactie