Hoofdredacteur Volkskrant biedt excuses aan voor plagiaat

Philippe Remarque, hoofdredacteur van de Volkskrant, heeft excuses aangeboden voor artikelen die zonder bronvermelding zijn overgenomen van andere media. De artikelen zijn afkomstig van een voormalig stagiair bij de krant.

Dat schrijft Remarque in een bericht op de website van de krant.

De jongen nam zonder bronvermelding de stukken over van onder andere The Guardian, Vice, het Financieele Dagblad en NRC Handelsblad. In één geval had de stagiair een interview "bij elkaar geknipt en geplakt". Het ging om een interview met Drazen Erdemovic, een van de verantwoordelijke voor de massamoord in Srebrenica.

"Dit is een ontoelaatbare misstap. Ik bied de lezers onze excuses aan, net als de auteurs en media wier werk is misbruikt", aldus de hoofdredacteur. "Evengoed dragen wij er de volle verantwoordelijkheid voor. Ik en andere leidinggevenden op de krant hebben onvoldoende opgelet toen een jonge stagiair opvallend goed en veel bleek te kunnen schrijven."

Alle artikelen van de jongen staan nog twee weken online, wel heeft de krant een waarschuwing bij de berichten geplaatst. Daarna zal de Volkskrant de artikelen verwijderen. De redactie gaat bekijken of nieuwe stagiairs een betere begeleiding kunnen krijgen om soortgelijke incidenten te voorkomen.

Volgens Remarque heeft de verslaggever veel spijt betuigd over zijn daden. Zodra het plagiaat aan het licht kwam, eind vorige week, heeft de krant zijn werkzaamheden beëindigd.

Ramesar

De vorige keer dat een verslaggever bij een krant het veld moest ruimen om vergelijkbare redenen, was in 2014. Dagblad Trouw ontsloeg toen redacteur Perdiep Ramesar, nadat was gebleken dat hij bronnen had verzonnen.

De krant schrapte 126 artikelen van zijn hand, waaronder een geruchtmakend verhaal over het bestaan van een 'shariadriehoek’ in de Haagse Schilderswijk.

Lees meer over:
Tip de redactie