Sinterklaasjournaal beboet om aandacht voor 'eigen' inpakpapier en staf

De NTR moet een boete van 150.000 euro betalen voor de aandacht voor 'eigen' inpakpapier en de 'echte staf' in het Sinterklaasjournaal in 2013. Omroepbaas Paul Römer zegt zich niet neer te leggen bij de straf.

Het Commissariaat van de Media heeft de boete zaterdag bekendgemaakt.

Het inpakpapier en de 'echte' staf van Sinterklaas waren in de winkel verkrijgbaar en daarom is er sprake van reclame, vindt het Commissariaat voor de Media.

De mediawaakhond zegt dat de NTR toestemming had om het pakpapier en de staf te maken en te verkopen, maar dat het Sinterklaasjournaal er geen aandacht aan mocht besteden. Volgens het Commissariaat gebeurde dat echter structureel. Bovendien was het gericht op kinderen jonger dan twaalf jaar, vandaar de hoge boete.

Bezwaar

De NTR kan nog bij het commissariaat bezwaar aantekenen tegen de boete. Als dat niets uithaalt, kan de omroep naar de rechter stappen. Omroepbaas Paul Römer zei in het AD zaterdag dat hij zich niet zal neerleggen bij de straf. ''Al was de boete maar een tientje, dan nog zou ik die uit principe aanvechten.''

Volgens Römer was het inpakpapier niet te koop, maar lag het achter de balie, zodat winkelmedewerkers het zouden kunnen gebruiken. Bovendien zou de NTR alleen geld hebben gekregen voor het gebruik van het beeldmerk van het Sinterklaasjournaal.

De maker van het inpakpapier heeft daar bijna 1.000 euro voor betaald, aldus Römer. Maar volgens het Commissariaat maakt het niet uit hoeveel de NTR verdiend heeft.

Sluikreclame

De TROS kreeg een paar jaar geleden 69.000 euro boete voor het kindertelevisieprogramma Het Sprookjesboomfeest. Dat was volgens het commissariaat verboden reclame voor de Efteling.

Dezelfde omroep moest 100.000 euro betalen voor de Bibaboerderij. De avonturen van boer Bart, boerin Bibi, de Vivavogelverschrikker, de Didadiertjes, de Gigagroentes en de FIFAfruitjes werden gezien als sluikreclame voor C1000.

Lees meer over:
Tip de redactie