NRC.nl gaat in september achter een betaalmuur

De website van NRC Handelsblad zal vanaf september achter een betaalmuur verdwijnen.

Dat vertelt hoofdredacteur Peter Vandermeersch vrijdag aan De Nieuwe Reporter.

Daarmee stapt de website van de krant af van het 'freemium model' dat een tijd gehanteerd is. "We gaan niet meer doen wat we nu doen, en wat de Volkskrant ook doet. Namelijk: heel veel nieuws gratis aanbieden, en daarnaast artikelen waarvoor betaald moet worden", zegt de hoofdredacteur.

"Bij onze nieuwe eigenaar Mediahuis hebben we een presentatie gegeven om te zeggen: NRC moet niet meer dat 'freemium model' hebben. We willen naar de strategie die de New York Times heeft."

Advertentie-inkomsten

De hoofdredacteur stelt dat de komst van een betaalmuur er niet voor zorgt dat er minder advertentie-inkomsten zullen komen. "Dat is de kunst van een betaalmuur. Iedereen kan dus een aantal artikelen gratis lezen, zodat ons bereik op peil blijft. Maar de vraag is: waar zetten we dat muurtje?"

"Je betaalt dus voor de site, hoeveel dat is, is voor ons nog niet duidelijk. Groot voordeel hieraan is helderheid naar de binnen-en buitenwereld."

Nieuwe site

Vandermeersch hoopt dat de betaalmuur in september komt. "Er is me beloofd dat we de nieuwe site begin september krijgen, dus ik verwacht dat de betaalmuur in diezelfde maand komt. Vanaf dan zal alles 'digital first' gepubliceerd worden."

Lees meer over:
NRC
Tip de redactie