Trouw ontsloeg verslaggever Perdiep Ramesar terecht

Dagblad Trouw heeft zijn verslaggever Perdiep Ramesar terecht op staande voet ontslagen. 

Dat heeft de kantonrechter in Amsterdam dinsdag besloten. 

Ramesar werd de laan uitgestuurd toen Trouw ontdekte dat sommige mensen uit zijn verhalen niet te traceren waren. Ramesar vocht zijn ontslag aan met een kort geding.

Ramesar was stadsverslaggever van Trouw in Den Haag. Begin november werd hij weggestuurd, nadat de hoofdredactie had ontdekt dat sommige mensen die in zijn berichten voorkwamen nergens te vinden waren. Trouw liet een commissie vervolgens kijken naar zijn berichten.

Daaruit bleek dat Ramesar onverklaarbaar veel anonieme bronnen gebruikte. Mensen die hij wel bij naam noemde, waren nergens terug te vinden. Sommige achternamen bleken niet eens in Nederland voor te komen.

'Shariadriehoek'

Afgelopen zaterdag trok de krant zijn handen af van in totaal 126 artikelen van Ramesar. Een daarvan is een geruchtmakend verhaal over het bestaan van een zogenaamde 'shariadriehoek' in de Haagse Schilderswijk. Maar ook bij minder beladen onderwerpen, zoals een reportage van een aangespoelde walvis, heeft Ramesar mogelijk bronnen en uitspraken verzonnen.

Ramesar werkte eerder voor de Haagsche Courant. Die ging in 2005 op in het AD. Dat dagblad haalt alle artikelen van Ramesar uit zijn archief en, als ze er nog op staan, van de website. Dat gebeurt zonder onderzoek en ''uit voorzorg''.

Lees meer over:
Tip de redactie