May-Britt Mobach noemt website Amayzine 'beste keuze ooit'

Hoofdredacteur May-Britt Mobach viert donderdagavond het 1-jarig bestaan van haar online tijdschrift Amayzine.com. "Het lijkt wel alsof dit mijn jaar is."

"Dat ik deze site ben gestart, is de beste keuze ooit geweest", zegt Mobach in een interview met NU.nl. "Iedere ochtend ga ik als een bezetene naar Google Analytics om te kijken wat de cijfers van de dag zijn. We blijven maar groeien."

De voormalig hoofdredacteur van tijdschrift Marie Claire stopte in augustus 2013 met haar baan om haar eigen website te starten. Amayzine.com heeft in een jaar tijd gemiddeld 110.000 unieke bezoekers per maand weten te strikken.

"In het begin vierden we alles met champagne, maar als we dat blijven doen kunnen we bijna een AA-clubje beginnen. Ik ben enorm trots dat we dit hebben weten te bereiken."

De 41-jarige Mobach is verder onder meer bekend als lifestyledeskundige bij RTL Boulevard en als jurylid bij Hollands Next Top Model.

Geestig

Toen Mobach in 2012 nog hoofdredacteur was bij Marie Claire, opperde ze het idee voor Amayzine bij uitgever Sanoma. "De uitgever zei me toen: 'We vinden het concept zelf heel leuk, maar het bestaat nog helemaal niet, dus het lijkt ons geen goed idee.'"

"Dat vond ik wel een geestig antwoord. Ik liep met mijn man (Ewart van der Horst, red.) de deur uit en we dachten: dit gaan we gewoon doen."

Mobach en haar man hebben vaker projecten vanaf de grond opgebouwd. Zo was de modejournaliste als eindredacteur medeverantwoordelijk voor de start van het entertainmentprogramma RTL Boulevard en wordt haar man door Matthijs van Nieuwkerk geroemd als "de architect van De Wereld Draait Door".

Eigen invulling

Amayzine.com onderscheidt zich volgens de journaliste door nieuws te kantelen en te kleuren. De redacteuren geven een eigen invulling aan de actualiteit. Vijf vrouwen houden hun dagelijkse bezigheden bij op de site.

"Na 738 keer alle seizoenen van Sex and the City te hebben bekeken, kan ik wel zeggen dat karakters binden. Mensen identificeren zich met een persoon. Dit proberen wij ook te doen."

"Twintigers kunnen zich eerder identificeren met Jet (dochter van Mattijs van Nieuwkerk, red.) en lezers met een carrière en kinderen weer eerder met mij. Alle redacteuren zijn ijkpersonen bij ons."

Louboutins

De hoofdredacteur zegt nu meer te schrijven dan ooit tevoren. "Ik ben eigenlijk weer een soort van redacteur geworden. Ik tik overal: waar en wanneer ik wil, ideaal. Ik ben het gelukkigst als verhalenverteller en ben nu weer helemaal terug bij de basis. Met mijn Louboutins in de klei."

"Maar soms heb ik ook wel van die dagen dat ik wakker word en denk: oh, nu even niet alsjeblieft. De druk is best hoog als je zo hysterisch hard werkt. Alleen in het vliegtuig kom ik eigenlijk echt tot ontspanning, als je wel offline moet zijn."

Tempo

Als groot voordeel van online noemt Mobach de snelheid. "Toen ik nog in de bladenwereld werkte, moest ik sommige nieuwtjes een maand op de plank laten liggen, bizar eigenlijk in deze tijd. Als ik nu iets meemaak zet ik het dezelfde dag nog op de site. Online heeft het tempo van live televisie. Heerlijk."

Volgens de hoofdredacteur maken veel Nederlandse tijdschriften de fout "snel en snappy" te willen zijn, wat ten koste gaat aan de kwaliteit. Mobach ziet zeker een toekomst voor gedrukte tijdschriften, maar volgens haar zullen alleen de sterkste bladen overblijven.

"Als ik een magazine lees, wil ik ook écht een groot, mooi blad in mijn handen hebben, zoals LINDA of Vogue. Met interviews die de diepte in gaan en prachtige modeshoots met veel zorg. Veel Nederlandse bladen voldoen hier helaas niet aan."

Tweetalig

Mobach heeft haar online magazine tweetalig gelanceerd, met als doel internationale uitbreiding. "Ik zou het heerlijk vinden om de site vanuit New York te runnen. Mijn man is uitgever en gaat twee keer per jaar naar een internationale tv-beurs; je merkt dat de interesse van de grotere partijen nu wel begint te komen", stelt ze. 

"Vanavond vieren we met een knalfuif het succes van afgelopen jaar. Een financiële injectie van 3 miljoen euro zoals Blendle deze week kreeg, dié kant moeten we op. World domination, let's do it."

Lees meer over:
Tip de redactie