'Vraag naar regionaal dagblad daalt verder'

De vraag naar regionale dagbladen blijft dalen. Ook bij de regionale omroepen is sprake van een teruglopend bereik. 

Consumenten willen er steeds minder voor betalen en dus verliezen regionale media reclame-inkomsten. Dat stelt het Commissariaat voor de Media in zijn maandag verschenen Mediamonitor 2013.

Een en ander leidt tot noodzakelijke bezuinigingen bij regionale media die ''onvermijdelijk'' effect gaan hebben op de onafhankelijke en pluriforme lokale journalistiek, voorziet het commissariaat.

De organisatie zag sinds 2006 gemiddeld vier edities per jaar verdwijnen. ''Als deze trend doorzet zonder alternatief aanbod, bestaat de kans dat dagelijks lokaal nieuws niet langer wijdverspreid beschikbaar is.''

Fincanciële crisis

De monitor werpt ook licht op het hele medialandschap in Nederland. De financiële crisis heeft steeds meer effect op de bestedingen van gedrukte media, en het commissariaat ziet dat nu ook gebeuren bij radio en tv. Verder is de ''toch al hoge'' mediaconcentratie in Nederland verder toegenomen.

Ook blijft het aandeel van buitenlandse mediabedrijven in Nederland groot. Bijna 50 procent van de dagbladenmarkt en vrijwel alle op Nederland gerichte commerciële televisiezenders zijn buitenlands bezit, meldt de monitor.

Lees meer over:
Tip de redactie