Betaalde oplage landelijke dagbladen blijft licht dalen

De betaalde papieren oplage van de landelijke dagbladen is het tweede kwartaal van 2013 weer licht gedaald ten opzicht van hetzelfde kwartaal van vorig jaar.

Het Financieel Dagblad stijgt fors in papieren oplage met 4,9 procent. Trouw (0,5 procent) en de Volkskrant (0,1) noteren een klein plusje. De overige landelijke dalen.

Dat blijkt uit cijfers die oplage-onderzoeksinstituut HOI dinsdag heeft gepubliceerd. De cijfers vertonen nagenoeg hetzelfde patroon als het eerste kwartaal van 2013.

Het AD zag de betaalde oplage dalen van 381.257 naar 370.446 exemplaren, De Telegraaf van 525.760 naar 475.339. Ook de oplage van het Nederlands Dagblad is gedaald, van 25.107 naar 23.801 kranten.

NRC

NRC Handelsblad moet het in het tweede kwartaal van 2013 met 176.244 exemplaren doen ten opzichte van 190.183 vorig jaar en NRC.next daalt naar 59.395 tegenover 69.314 vorig jaar.

De betaalde oplage van de Volkskrant is nagenoeg gelijk gebleven, met 232.888 exemplaren tegenover 232.597 vorig jaar. Trouw is heel licht gestegen en heeft een betaalde oplage van 91.845 ten opzichte van 91.389 vorig jaar.

Beweeg de cursor over het diagram om de percentages te zien. De gegevens zijn afkomstig van HOI-Online. Bekijk hier een grote versie. - (c)NU.nl/Jerry Vermanen

Totale oplage

Het verlies van papieren oplage wordt bij een aantal kranten opgevangen door een betaalde digitale oplage. NRC Next compenseert het verlies op papier op die manier, waardoor de totale betaalde oplage licht stijgt met 0,4%. Zo had de krant vorige jaar een betaalde digitale oplage van 1.738 en dat is in het tweede kwartaal van 2013 fors gestegen naar 11.974.

Trouw, Volkskrant en Financieel Dagblad stijgen, net als met de papieren oplage, ook met de betaalde digitale oplage. Telegraaf is in totaal de grootste daler met 8,8 procent.

Beweeg de cursor over het diagram om de percentages te zien. De gegevens zijn afkomstig van HOI-Online. Bekijk hier een grote versie. - (c)NU.nl/Jerry Vermanen

Regionale kranten

De achttien regionale kranten dalen met de totale betaalde oplage op twee titels na, namelijk Friesch Dagblad (0,4 procent) en Het Parool (0,1 procent). De grootste dalers zijn De Gelderlander met -6,7 procent en Alphen.cc met -10,3 procent.

Beweeg de cursor over het diagram om de percentages te zien. De gegevens zijn afkomstig van HOI-Online. Bekijk hier een grote versie. - (c)NU.nl/Jerry Vermanen

De gratis dagbladen Metro en Spits dalen beide hard in oplage. Spits verspreide 23,6 procent minder kranten, Metro zelfs 24,5 procent.

Lees meer over:
Tip de redactie