Bestedingen televisiereclame weer gedaald

AMSTELVEEN - Adverteerders geven steeds minder uit aan reclamespotjes als gevolg van de recessie.

De bestedingen voor televisiereclame zijn in het derde kwartaal met 7,3 procent gedaald tot 176 miljoen euro.

Dat blijkt uit donderdag gepubliceerde cijfers van het Nederlandse marketingcentrum voor televisiereclame Spot.

In dezelfde periode vorig jaar klommen de bestedingen nog met 7,6 procent. ''Dat is nu teniet gedaan waardoor we weer terug zijn op het niveau van 2010'', aldus Spot-directeur Michel van der Voort. Over de eerste drie kwartalen van 2012 namen de bestedingen af met een kleine 5 procent tot 591 miljoen euro.

Sectoren

''Het vierde kwartaal zal naar verwachting eenzelfde beeld laten zien als het derde kwartaal. Voor 2013 zijn we iets optimistischer omdat er tekenen zijn van economisch herstel'', zegt Van der Voort.

Vooral de financiële dienstverleners, telecombedrijven, fabrikanten van consumentenelektronica en autoconcerns schroefden de bestedingen de afgelopen drie maanden flink terug. Dat zijn ook de sectoren die het hardst worden getroffen door de crisis.

Lees meer over:
Tip de redactie