Vrouwen met grote brillen

Het zijn de dagen van opwaaiende zomerjurkjes, strakke topjes, spaghettibandjes, loshangend haar, slippertjes, sportschoolbezoekjes, afslankkuren en zonnebrillen. Bijzonder grappig om jonge moderne vrouwen met van die immense zonnebrillen te zien rondlopen.

De bekende rijke vrouw draagt zo’n bril: Jennifer Lopez, Beyoncé, Rihanna, Janet Jackson. Het montuur, de vorm, en de zwarte glazen zijn afgeleid van de brillen die Jackie O. droeg in de jaren zestig tijdens haar leven met de Griek Aristoteles Onassis.

Niet erg verwonderlijk dat deze getormenteerde vrouw haar halve gezicht wilde verschuilen achter een zonnebril na die autorit in Dallas waarbij het gezicht van haar eerste man er werd afgeblazen, om zich vervolgens te storten in de armen van de Griek, die toch vooral bekendstond als een notoire vreemdganger en zich nog wel eens vergreep aan een operazangeres hier of daar.

Met de verschillende kledingkeuzes, de kapsels, en de juiste accesoires was een stijlicoon geboren. Jackie Kennedy werd Jackie O.

Nu gaf de grote zwarte zonnebril de broze Jackie een zekere weerbaarheid. De bril als een teflon-schild waar alles van afketst. Mooi. Goed voor Jackie. Maar niet iedereen staat de grote zwarte zonnebril. De meeste vrouwen staat zo’n bril níet. Nee, ook de bleke, benige modellen op de catwalk niet.

Laten we eerlijk zijn: je bent nooit zo rijk als je je kleedt, hebt niet het interessante leven dat vraagt om een volledige verduistering achter zulke grote glazen, en als je echt zoveel last hebt van de zon, dan is een mal hoedje een goed alternatief. Binnenblijven en de wereld buitensluiten, is misschien wel de enige juiste keuze. Dan hoeven wij jouw bril niet te zien, en jij ons niet. Want wij zien de bril. Wij weten hoe onzeker je werkelijk bent. Wij kennen de prijs. Maar het deert ons niet. We willen jóu zien. Wie jij bent. Is dat zo moeilijk?

De jonge moderne vrouw, die rondloopt in hippe kleding, met de haren los, en de vlotte tred, omdat ze altijd te laat is, en altijd ergens gewild. Ze draagt de grote zwarte bril, en ziet eruit als een vliegend insect waarvan je het ellendige leven met een klap zou willen beëindigen, alleen al omdat het in je buurt is.

Het is pedant, potsierlijk en hautain om zo’n grote bril op je smoelwerk te dragen. Daar loop je dan met het statement: ik ben er niet voor het stomme volk, mijn blik is er niet voor iedereen, daarentegen mogen jullie wel naar míj kijken. Mijn zonnebril is zo groot dat iedereen wel naar mij moet kijken, en achter mijn verduisterde glazen geniet ik daar van, want heel stiekem geil ik op aandacht.

De grote zwarte zonnebrillen zijn er in variaties en worden geleverd door verschillende grote merken en modehuizen. Ray-Ban is natuurlijk nog steeds het merk. Maar Calvin Klein, Prada en Dolce & Gabbana doen ook goede zaken. Voor de hippe jonge vrouw doet het merk er niet eens echt toe. Als je het merk uitspreekt in een holle ruimte en de echo galmt ‘ka-ching!’, dan is het goed.
 

Lees meer over:
Tip de redactie