Meeste grote merken mijden duurzame katoen

Wereldmerken als IKEA, C&A, H&M, Adidas, Nike behoren tot een selecte groep concerns die werk maken van het gebruik van duurzaam geproduceerd katoen. Maar 80 procent van de wereldspelers koopt nog steeds katoen in die met veel water, kunstmest en pesticiden geteeld is.

Dat blijkt uit onderzoek dat Pesticide Action Network (PAN) UK, Solidaridad in Utrecht en het Wereld Natuur Fonds (WNF) dinsdag publiceren.

Deze studie maakt duidelijk dat bij 29 van de 37 onderzochte topmerken duurzaamheid amper wordt meegewogen bij de inkoop van katoen.

Woonwarenhuis IKEA presteert het beste met twaalf van de maximaal 19,5 te behalen punten. Daarna volgen C&A (9 punten), H&M (9 punten), Adidas (7,75 punten), Nike (6,75 punten) en Marks & Spencer (5,5 punten). Gekeken is naar het bedrijfsbeleid op het gebied van duurzaam katoen, de transparantie van het inkoopproces en de toepassingen.

'Afweten'

''Veel topondernemingen laten het afweten”, constateert Richard Holland, bij WNF belast met duurzame veranderingen in de wereldmarkten. ''Terwijl de inkoop van duurzaam katoen eenvoudiger is dan ooit.'' Solidaridad stelt dat milieuverantwoorde teelt van katoen alleen kan slagen als alle multinationals meedoen.

Nu is nog maar 10 tot 13 procent van het wereldwijde katoenaanbod duurzaam. Een grotere markt voor duurzaam katoen is de beste manier om de katoenteelt schoner te maken, stellen de opdrachtgevers voor het rapport.

Grote bedrijven zouden volgens de organisaties uiterlijk in 2020 al hun katoen milieuverantwoord moeten inkopen.

Lees meer over:

NUlifestyle op Facebook

NUlifestyle op Facebook
Een selectie van het laatste lifestyle-nieuws in uw tijdlijn?

Volg ons op Twitter

Mail de redactie

Mail de redactie
Vragen, opmerkingen of tips voor de lifestyle-redactie van NU.nl? Mail: lifestyle@nu.nl 
Tip de redactie