Kliekipedia-campagne gestart tegen voedselverspilling

De Stichting Ideële Reclame (SIRE) lanceert dinsdag de website kliekipedia.nl, waarop tal van tips zijn terug te vinden om etenswaren alsnog te gebruiken in plaats van weg te gooien.

Volgens de organisatie moeten Nederlanders de 50 kilo voedsel die jaarlijks per persoon in de kliko belandt, beter gebruiken. 

Ruim 14 procent van alle gekochte voedselproducten gaat ongebruikt de afvalbak in. Jaarlijks wordt op die manier tussen de 1,7 en 2,6 miljard kilo eten verspild. 'Kliekipedia' biedt volgens directeur Lucy van der Helm van SIRE handige recepten om restjes op smaakvolle wijze te bereiden.

Oud brood kan bijvoorbeeld worden gebruikt om croutons of paneermeel van te maken. Overrijpe bananen zijn goed bruikbaar in smoothies. "Doel van deze campagne is consumenten te laten realiseren dat zij zelf aan zet zijn om voedselverspilling terug te dringen", zegt Van der Helm.

Anders gebruiken

De naam kliekipedia biedt volgens SIRE een encyclopedie aan mogelijkheden om voedsel te gebruiken dat anders zou worden weggegooid. De naam is een knipoog naar wikipedia, de internetencyclopedie.

Onderdeel van de SIRE-campagne vormt een tv-commercial, waarin tal van bekende reclamespots van voedselfabrikanten zijn hergebruikt. Zo worden de reclamefilmpjes van onder meer Cora van Mora, Petje Pitamientje van Calvé ('Stom, hè?') Martine Bijl (Hak), Harry Piekema (AH) en Peer Mascini (Melkunie) in kliekjesvorm opnieuw opgediend.

Bekende voedselmerken en supermarkten werken aan de campagne mee. Verder worden bekende Nederlanders als Anita Witzier en Quintis Ristie ingeschakeld om hun beste recepten met restvoedsel te delen.

Lees meer over:
Tip de redactie