Victoria's Secret onder vuur door reclame voor 'perfect lichaam'

Een nieuwe campagne van het lingeriemerk Victoria's Secret heeft voor opschudding gezorgd in Engeland. De advertentie van de Amerikaanse keten suggereert dat hun modellen 'het perfecte lichaam' hebben.

Dit meldt The Telegraph.

De campagne is gelanceerd om een nieuwe bh op de markt te brengen, genaamd 'Body'. De boodschap van de campagne is volgens honderden Britse vrouwen ongezond en schadelijk voor het zelfvertrouwen, omdat niet veel vrouwen een lichaam hebben dat op de poster te zien is.

Een aantal dagen nadat de campagnebeelden zijn uitgebracht, is er een Change.org petitie opgesteld door een aantal studenten aan de Universiteit van Leeds.

"Een merk als Victoria’s Secret is enorm populair onder jonge vrouwen. Deze campagne is pijnlijk en zorgt ervoor dat veel vrouwen nog onzekerder raken over hun eigen figuur", stelt de 22-jarige student Frances Black, die de petitie opzette.

De student wil dat het merk zich verontschuldigd en zijn verantwoordelijkheid neemt voor het kiezen van de verkeerde woorden voor de campagne. Tot nu toe zijn ruim 1.800 handtekeningen verzameld.

Onzeker

"Elke dag worden vrouwen gebombardeerd met advertenties waardoor ze zich onzeker voelen over hun lichaam. Dit in de hoop dat ze geld zullen besteden aan producten die ze vermoedelijk gelukkiger en mooier zal maken", zo is te lezen in de petitie.

De nieuwe reclame van Victoria's Secret gebruikt deze tactiek volgens de petitiemakers en stuurt een schadelijke boodschap door de woorden 'Het perfecte lichaam' onder modellen met een zeer slank lichaamstype te zetten.

De lingerieketen heeft niet op de kritiek gereageerd.

Lees meer over:
Tip de redactie