American Apparel opnieuw onder vuur

AMSTERDAM - Retailer American Apparel ligt opnieuw onder vuur om een aantal reclame uitingen. Foto's die de kleding aanprijzen zouden provocerend en ongeschikt voor minderjarigen zijn.

Een eerste klacht kwam binnen bij de Britse Reclame Code Commissie (ASA) toen een vrouw met haar 12-jarige dochter op de website van het merk keek en 23 afbeeldingen tegen kwam ter promotie van sokken en kousen die onnodig seksueel waren en ongeschikt voor haar kind om te zien.

Daarnaast zouden er jonge meisjes in hun blote borsten t-shirts en doorschijnende blouses aanprijzen, deze foto's zouden volgens verschillende klachten die ASA binnenkreeg 'beledigend, onverantwoordelijk en seksueel zijn en zouden niet weergegeven mogen worden op een website die voor kinderen toegankelijk is'.

Verdediging

De retailer gaat in de verdediging en claimt dat de beelden 'fatsoenlijk en een goede vertegenwoordiging van het product' zijn. American Apparel zegt altijd op deze manier te werk te gaan en voegt eraan toe dat kinderen iedere website kunnen bezoeken als ze dat willen.

Drie van de 23 campagnefoto's zijn door ASA gebannen omdat ze ongepast en seksueel suggestief zouden zijn, zo meldt The Guardian.

Het is niet de eerste keer dat American Apparel onder vuur ligt om haar campagne. In 2009 en in het begin van 2012 werd er ook al een ban op een aantal reclamefoto's van het merk gelegd.

Lees meer over:
Tip de redactie