Gepubliceerd: 
Laatste update: 
18 augustus 2012 11:10
19 augustus 2012 00:35

's Avonds eten maakt niet dikker

AMSTERDAM - Van ’s avonds laat eten zouden mensen aankomen, zo wordt altijd verteld. Volgens nieuw Duits onderzoek is dat onzin en maakt het niet uit wanneer er gegeten wordt.

Foto:  Gezondheidsnet

Volgens een onderzoek van het Duitse Instituut voor Humane Voeding in Potsdam maakt het niet uit wanneer er gegeten wordt, maar alleen de hoeveel voedsel men eet.

"De timing van de voedselinname speelt totaal geen rol", zegt Gisela Olias, een voedingsdeskundige die meewerkte aan het onderzoek, in de Berliner Morgenpost. "Wie 's ochtends heel veel eet en vervolgens 's avonds honger leidt, heeft uiteindelijk evenveel calorieën opgenomen als wie zijn voeding gewoon verspreid heeft over de hele dag."

Afvallen

"Mensen die een vermageringsdieet volgen moeten dan ook niet denken dat ze zullen afvallen omdat ze 's avonds een maaltijd overslaan. Het is gewoon belangrijk dat je op niet meer calorieën inneemt dan dat je er verbrandt."

Ook de oude wijsheid dat je twee uur voor het slapengaan beter niets meer kunt eten trekken de Duitse onderzoekers in twijfel. Wie 's nachts eet verbrandt de opgenomen calorieën de volgende ochtend, zo stellen ze.

Toch adviseert Olias om 's avonds laat niet te veel te eten. Door het proces van de spijsvertering slapt men namelijk onrustiger.

Door: NU.nl/Hans Blommaert
  • Deel:

Eerdere berichten

Eerder

 In samenwerking met

Volg NU.nl

Altijd en overal op de hoogte blijven van het nieuws? Volg NU.nl op sociale media of download een van onze apps.

Bekijk alle opties
Banner NUjournaal Entertainment

Kapsels

Styletoday heeft de kapsels van de sterren op filmfestival Cannes onder de loep genomen.

Lees verder