'Kledingketens sjoemelen met maten'

AMSTERDAM - Uit onderzoek is gebleken dat bekende kledingketens hun kleding aanpassen zodat vrouwen die wat kilo’s zijn aangekomen nog steeds in dezelfde confectiemaat passen. De winkels geloven dat ze met het wijzigen van de maten hun klanten vleien.

Onderzoeksbureau The Which onderzocht welke standaards de verschillende luxemerken in Engeland nemen voor hun kleding. De verschillen blijken groot, maat 40 bij de winkel New Look is bijvoorbeeld vier centimeter groter dan bij kledingmerk Next, aldus de Daily Mail. Ook bij Topshop en Miss Selfridge werden dergelijke verschillen waargenomen.

Deze onderlinge verschillen zijn verwarrend voor de consument, blijkt uit de enquête. Zes van de tien ondervraagde vrouwen nemen althans meer dan twee verschillende maten mee in het pashokje.

De helft van alle verhoorde vrouwen vindt zelfs dat ze teveel tijd besteden aan het passen van kleding. Dit doordat ze niet goed weten wat voor kledingmaat ze moeten hebben.

Irritant

Terwijl de kledingketens denken dat ze de klant een dienst bewijzen, blijkt uit hetzelfde onderzoek dat negen van de tien vrouwen dit juist erg irritant vinden en zeggen dat winkels duidelijker moeten zijn over hun maten.

Drie jaar geleden heeft de Europese Unie een comité opgezet om de verschillen tussen de maten te verkleinen. Tot nu toe zijn er echter nog geen maatregelen getroffen.

Tip de redactie