Viktor & Rolf voelden zich buitengesloten in Parijs

AMSTERDAM – Niet veel ontwerpers lukt het om nieuwe collecties in Parijs aan het publiek te mogen tonen, maar dat geldt niet voor Viktor & Rolf. Het succesvolle ontwerpduo is er al jaren bij in dé modehoofdstad, maar ook voor hen geldt: alle begin is moeilijk.

In Glamcult laat het succesvolle ontwerpduo deze maand namelijk weten dat Parijs aanvankelijk helemaal niet zo leuk was. Viktor & Rolf voelden zich vervreemd en de stad voldeed niet aan hun verwachtingen.

Met name de eerste tijd was een uitdaging: de jaren verstreken maar het werk van de ontwerpers genoot slechts bekendheid onder een kleine groep. Tegelijkertijd bleef de tweejaarlijkse dwingende deadline voor een geheel nieuwe collectie fier overeind. Dit zorgde er uiteindelijk voor dat de twee zich door het systeem buitengesloten voelden.

On Strike

In 1996 besloten Viktor & Rolf dan ook in staking te gaan, net nadat hun nieuwe designs in Parijs opnieuw weinig aandacht hadden gekregen. Posters met de tekst ‘Viktor & Rolf On Strike’ sierden dat jaar de Parijse muren tijdens de Fashion Week.

In 1998 keerde het tij voor de Nederlandse designers en behaalden ze met hun nieuwe haute couture-collectie eindelijk ook publicitair succes. Iets wat anno 2010 nog steeds opgaat en het duo staat inmiddels dan ook minder op gespannen voet met deadlines. "Het leuke is dat onze creativiteit gestimuleerd wordt door de voortdurende deadlines. Die zijn soms afschuwelijk, maar het is de realiteit. Deadlines dwingen discipline af, en dat is toch wel het toverwoord voor iedereen die iets creatiefs doet."

Voor iedereen, maar vooral voor Viktor & Rolf. Het internationale modehuis levert inmiddels namelijk vier vrouwen- en twee mannencollecties per seizoen, modeshows, accessoires, parfums en tentoonstellingen. "Naast talent en originaliteit is doorzettingsvermogen het allerbelangrijkste", menen de ontwerpers dan ook. "Het is een soort topsport."

Geen zin

Dat deadlines een belangrijke plek innemen in het leven van de sterk op elkaar lijkende kunstenaars, bleek ook al in 2008 met de 'No collectie'. "Dat was een seizoen dat we er echt geen zin in hadden. De deadline kwam zo snel, het enige dat we steeds dachten was: 'Nee, nee, nee, ik wil niet'. Uiteindelijk hebben we dat gevoel gebruikt en daar iets meegedaan. Daarna waren we ervan bevrijd, het negatieve was weer verdwenen."

Inspiratie halen de introverte ontwerpers vaker uit hun eigen gevoelswereld. "We zijn niet zo snel geïnspireerd door reizen of door een kunstwerk. Meer door hoe we onszelf voelen, of door onze eigen positie in de modewereld. Inspiratie kan heel abstract zijn."

Sprookjes

Glamcult sprak met de Prix de la Mode-winnaars naar aanleiding van het nieuwste project van de twee, een sprookjesboek. In het interview bleek dat de bijzondere band die de ontwerpers met elkaar hebben de inspiratie voor dat werk vormde. "We mailen voortdurend met elkaar, van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat. Tussen de meer serieuze conversaties zaten af en toe verhaaltjes. Op een gegeven moment dachten we: daar moeten we een boek van maken."

"Maar dat boek moest wel vol. Er moesten duidelijk meer verhaaltjes komen", aldus het duo. "Toen kwamen er opeens weer deadlines bij kijken."

Zaterdag 2 oktober tonen Viktor & Rolf hun nieuwe collectie (lente en zomer 2011) weer in Parijs.

Viktor, Rolf en Sophie Vlaming

Deel deze foto via:

Terug naar slideshow

Lees meer over:
Tip de redactie