'Vrouw jaarlijks 1100 euro kwijt aan impulsieve aankopen'

AMSTERDAM - De gemiddelde vrouw geeft jaarlijks bijna 1100 euro uit aan impulsieve aankopen en één op de tien verkwist op deze manier zelfs 2700 euro. Dat blijkt uit een rondvraag van OnePoll die onder 2.000 vrouwen heeft plaatsgevonden.

Uit dit Britse onderzoek blijkt dat bijna elk winkeldagje eindigt met een onverwachte aankoop, van schoenen tot dvd’s en make-up. 

Twee van de drie vrouwen geven toe regelmatig af te dwalen van geplande aankopen en thuiskomen met één of meer artikelen die ze niet hadden ingecalculeerd. Schoenen zijn de meest voorkomende impulsieve aankopen, gevolgd door dvd’s, tijdschriften en kleding.

Huishoudelijke decoraties en boeken stonden ook hoog op de lijst, aldus de Daily Mail dinsdag.

Uitverkoop

Zeven op de tien vrouwen zeggen het afgelopen jaar één paar schoenen, gekocht in een opwelling, te hebben teruggebracht naar de winkel. De helft van alle vrouwen geeft toe dat kleding over het algemeen de grootste zwakte is op gebied van impulsieve aankopen.

"Het lijkt erop dat miljoenen vrouwen zichzelf niet in de hand hebben wanneer zij aan het winkelen zijn," zegt een woordvoerder van OnePoll. Hij voegt daaraan toe dat vrouwen tijdens de uitverkoop de meeste impulsieve aankopen doen. 60 procent van de vrouwen erkende dat zij iets extra kopen wanneer het goedkoper is.

Vriendinnen

Ook kwam er uit het onderzoek naar voren dat vrouwen sneller impulsieve aankopen doen wanneer ze vergezeld worden door vriendinnen, die hun aankopen goedpraten. Moeders zijn hier ook ideale kandidaten voor, bleek uit het onderzoek. Ook noemden de vrouwen collega’s het perfecte gezelschap voor een impulsief winkeldagje.

Negen op de tien vrouwen zou nooit een impulsieve aankoop doen wanneer ze met hun partner zijn.

Tip de redactie