Topless fotoshoot met 16-jarige veroorzaakt ophef

Laatste update:  26 augustus 2010 14:16 info

AMSTERDAM – Na de controverse rondom America's Next Top Model, dat graatmager zou verheerlijken, is het nu de beurt aan de Nieuw-Zeelandse variant van het modellenprogramma om onderwerp van een rel te zijn. Aanleiding is een topless shoot met een 16-jarige deelneemster.

Foto:  Thinkstock

De laatste zes deelneemsters van het programma reisden voor een foto-opdracht af naar Rotorua, waar de aspirant modellen in vulkanisch gebied op de gevoelige plaat vastgelegd werden. Ze droegen hierbij nauwelijks iets, met uitzondering van een bikinibroekje en wat op strategische plekken aangebrachte modder.

De foto’s werden na afloop door tv-zender TV3 op de website geplaatst, waaronder die van de 16-jarige Michaela Steenkamp. Op de afbeelding zouden haar borsten echter goed te zien zijn, wat tot ophef leidde. Het meisje zou met 16 jaar te jong zijn voor een dergelijke onthullende shoot.

Contact

Throng, een Nieuw-Zeelandse website, zocht hierop contact met TV3. De zender stelde dat niets te zien was geweest omdat de boezem van Michaela, en van twee andere deelneemsters, afgeplakt waren. "We doen ons best om de kuisheid van de meisjes te bewaken en geen van hen wordt gedwongen iets te doen waar ze niet achter staan", aldus de zender.

Toch werd de desbetreffende afbeelding enkele uren hierna vervangen door een exemplaar waar stoomwolken op aangebracht waren. Ook de foto’s van Amelia Gough (22) en Danielle Hayes (19) ondergingen volgens de New Zealand Herald deze photoshop-behandeling.

Het programma gaf daarna via Twitter nog een reactie af. "Voor iedereen die zich zorgen maakt, de meisjes zijn níét naakt."

Fout

Aan modeblogger Isaac Hindin Miller, die zich digitaal afvroeg waarom de gepubliceerde foto’s dan een wijziging ondergaan hadden, gaf de zender uiteindelijk toe dat een fout gemaakt was. "De foto’s die online verschenen zijn, waren niet bedoeld voor publicatie", aldus TV3.

Reageer op dit artikel:
Stuur door:
Deel artikel:

Eerdere berichten

 In samenwerking met

Rap-merken

Rappers maken geregeld melding van hun favoriete merken in hun teksten en uit een analyse blijkt dat Patrón en Gucci het meest genoemd worden in hiphopnummers.

Lees meer
Banner NUjournaal Entertainment

'Dikke baby'

Niet alleen veel jongeren en volwassenen, maar ook veel baby's en peuters blijken te weinig lichaamsbeweging te krijgen.

Lees meer

'Meer oranje'

Olcay Gulsen vindt het jammer dat Nederlanders in het dagelijkse leven weinig in oranje kleding over straat gaan.

Lees meer